Hybridy se množí

30. březen 2006 13:00

To že ropa jednou dojde - a že ono "jednou" není tak daleko, abychom se tím nemuseli vůbec zaobírat - je stejný fakt jako to že auta páchnou a vlastně nám tak ničí zdraví. Proto se na trhu objevují vozy, které jsou alternativami klasickým autům, která spalují benzín nebo naftu. Nejrozšířenější z nich jsou u nás auta na propan-butan, v poslední době se poměrně hodně mluví také o autech, která jezdí na zemní plyn nebo na ethanol, respektive bio-líh. Kam ale čas zavál někdejší výstavní hit - elektromobily? A pro koho vůbec jsou jejich příbuzná hybridní auta?

Není to tak dávno, co se na autosalonech často předváděla auta na elektřinu. Některé automobilky se dokonce pustily do jejich výroby ve velkém.

"V Evropě se mezi rokem 1994 a 2005 prodalo zhruba 15 000 elektromobilů, což je velmi malé množství. Micméně 60 % z nich bylo ze skupiny PSA, 5 000 pak mělo na kapotě šípy Citroënu. Nešlo jen o elektické saxo, nebo berlingo, ale také o jumpera. Ovšem loni jsme elektromobilů prodali pouze zhruba 60, program tedy pomalu zaniká. Z celého desetiletého období ale máme velmi pozitivní zkušenosti a právě ty jsme vložili do našeho nového hybridního vozu - jde například o velmi kompaktní akumulátory," popisuje Edouard Bergevin z Citröenu.

Své uplatnění ale elektromobily našly víceméně jen při rozvážkové nebo podobné činnosti, třeba na poštách. Běžný motorista se asi zřejmě nedokázal přenést přes poměrně omezenou použitelnost elektromobilu. Lidově řečeno, nemůžete do něj prostě "skočit", a vydat se na cestu přes kontinent. A právě toto odstranili konstruktéři tím, že pod kapotou nechali i spalovací agregát, a tak vznikl hybrid.

"Elektromotor pouze pomáhá spalovacímu motoru při akceleracích a současně slouží jako generátor, což znamená, že při brždění vyrábí elektrický proud a dobíjí jimi baterie. Výhodou tohoto elektromotoru je to, že je velice kompaktní, velice tenký a je zabudován přímo mezi spalovací motor a převodovku," říká Jan Kimla z Hondy, která začne zhruba za měsíc i na našem trhu prodávát hybridní vůz.

Její konkurent Toyota už ale takové auto v Česku nabízí zhruba rok a půl. Za tu dobu jich však prodali pouhých 54. Má vůbec smysl nabízet v Česku další hybridní auto?

"V našem případě se jedná především o image. Chceme ukázat, že tyto technologie umíme vyrábět a dodávat v masové měřítku na trh. Otázka ziskovosti jde trochu stranou. Je to spíše investice do budoucnosti," vysvětluje Jan Bartoš z Hondy.

Oba dovozci tedy hledí s nadějí do budoucna a doufají, že po volbách začne i naše vláda konečně podporovat ekologická auta. Než se tak ale stane nemá, zřejmě ani Toyota Prius s cenou kolem 800 000 korun a zhruba o 100 000 korun levnější Honda Civic sedan příliš mnoho šancí stát se běžným autem.

Evropanům by se ale možná víc než benzínový hybrid zamlouval hybrid naftový. Myslí si to i Edouard Bergevin. "Bylo by pro nás velmi lákavé, kdyby se nám podařilo oslovit většinového zákazníka. Právě proto jsme tuto technologii aplikovali do našich nejoblíbenějších modelů - Peugeotu 307 a Citröenu C4. Ze stejného důvodu jsme vybrali také jeden z nejprodávanjších motorů - 1,6 HDI o výkonu 100 koní, a to přesto že máme i menší motor. Chceme ale, aby to bylo auto, kterému zůstaly všechny devizy nejoblíbenějších evropských vozů."

To zní zajímavě, co říkáte O to větší škoda, že skupina PSA ohlásila, že na trhu se tato auta objeví až kolem roku 2010 nebo 2011. Zatím by totiž jejich cena byla údajně neakceptovatelně vyšší, jde asi o 6 000 až 8 000 Eur, respektive 180 000 až 240 000 korun. Během oněch 4 až 5 let by však některé komponety měly natolik zlevnit, až by cena byla vyšší jen asi o 30 000 až 60 000 korun, tak jako je dnes rozdíl mezi naftovým a benzínovým agregátem. Doufejme, že se Francouzům vyčkávání vyplatí, a že jim zatím do vlaku nenastoupí někdo jiný - třeba právě průkopnice hybridů Toyota.

autor: pek
Spustit audio