Hyundai ix35: sériové auto na vodík

7. březen 2013 13:10

Asi tomu nebudete chtít věřit, ale první auta, tedy přibližovadla, která za auta můžeme považovat, jezdila na svítiplyn. Auto na benzín jako první postavil Karl Benz v roce 1885. Prvním autem na světě, které překonalo magickou rychlost 100 km/h, byl pro změnu zase elektromobil. Ačkoliv máme zažité, že auta jezdí na benzín nebo na naftu, alternativní pohony je provázejí po celou historii. Stejně dlouho však mnozí sní o autě na vodu.

Našim reportérům se podařilo jedno takové objevit na ženevském autosalónu. Jde o první sériové vyráběné auto na světě s pohonem na vodík – Hyundai ix35.

„Je to auto na elektřinu, ovšem samo si ji vyrábí. Do auta se tedy natankuje vodík a přes palivový článek se chemickou reakcí vyrobí elektřina a dobije akumulátor, který pohání elektromotor,“ popisuje Miloš Adámek z českého zastoupení automobilky Hyundai.

Tento vůz se nevyrábí v Nošovicích, ale přímo v Koreji. Jak moc se liší od toho, které si můžeme koupit? „Vnější vzhled je téměř stejný, pouze přední maska chladiče se tváří trochu jinak. Zavazadlový prostor je poněkud menší, protože v místě, kde je normálně rezervní kolo, jsou nádrže na vodík,“ říká Adámek.

Motor v kabině není slyšet

Vodíková ix35 už má za sebou samozřejmě i první testovací kilometry. „Auto je velice tiché, takže aby člověk věděl, že motor opravdu běží, je uměle vytvořen zvuk běžícího motoru. Vodíková verze je těžší a při brzdění to člověk trochu pocítí, ale během běžné jízdy akceleruje stejně jako klasický spalovací motor. Jízdní vlastnosti vozu jsou až na malé výjimky stejné jako s běžnými automobily,“ komentuje Adámek.

Vpředu je místo konvenčního spalovacího motoru pouze elektromotor

Nejednoho člověka napadne, že si půjde koupit auto na vodík, aby byl, jak se říká, in. „To ještě není možné. Sériovou výrobu automobilu jsme teprve začali a do roku 2015 by se jich měl vyrobit jeden tisíc. Prvních 15 vozů bude směřovat do dánské Kodaně, kde budou zkušebně nasazeny do provozu.

Po roce 2015 předpokládáme, že se jich vyrobí až deset tisíc. V té době se navíc cena dostane na úroveň, kdy už i běžný občan si bude moct dovolit vodíkový hyundai koupit,“ vysvětluje Adámek.

Kde budeme tankovat?

Je tu však problém, se kterým se potýkají automobilky se svými vozy na CNG (stlačený zemní plyn). Například v České republice síť čerpacích stanic není zdaleka tak rozvinutá. Klasických čerpacích stanic jsou zhruba tři tisíce, stanic s LPG přibližně tisíc a stanic na CNG jen pár desítek. Nabízí se tedy otázka, jak jsou na tom čerpací stanice na vodík u nás a v Evropě.

V palivových článcích se chemickou reakcí vyrobí elektřina, která dobije akumulátory pohánějící elektromotor

„V Česku máme pouze jednu čerpací stanici, lépe na tom jsou severské země, které mají programy na podporu ekologických aut. V Dánsku, Norsku a Švédsku je stanic mnohem víc, což je také důvod, proč první dodávka vozů směřuje právě tam,“ uzavírá Adámek.

autor: pgj
Spustit audio