I nepoškrábatelný lak poškrábeš

21. červen 2011 13:01

Kdyby majitelé mohli, kolem svých aut by neváhali stavět elektrický ohradník nebo magnetické pole, které by odpuzovalo všechny v okolí. Obávají se o svého plechového miláčka, aby jim ho někdo, jak se říká, neobjel klíčem nebo do něj nenacouval. Nepoškrábatelný lak proto jejich uším jistě zní jako rajská hudba.

Bohužel lak odolný proti poškrábání, který také některé automobilky označují v cenících jako „samoopravitelný“, není nic, co by vašeho plechového miláčka ochránilo před závistivci nebo parkovacími nemehly. „Vyhnul bych se termínu nepoškrábatelný lak, protože žádný lak není zcela neponičitelný. Ve srovnání s běžnými čirými laky, které jsou používány, mají vyšší odolnost vůči myčkám a poškrábání od větví stromů,“ říká Jindřich Falber z firmy Servind.

Tento speciální lak vůz neochrání ani před odletujícími kamínky. Krátký je také na hřebík, klíč nebo korunu závistivce. „Pokud nanolak poškrábete jemně, jeho vlastností je, že se dokáže sám znovu zacelit, když ho vystavíte slunečním paprskům.“ Odtud také původ označení některých výrobců, kteří tyto laky nazývají samoopravitelné. „Nová technologie umožňuje takzvaný reflow efekt, který se dá přirovnat k pohybu větvičky ve vodě – zčeřená vodní hladina se po pohybu větvičky po chvíli opět zacelí.“

Výrobců, kteří tento lak nabízejí, zatím není mnoho. „Pokud vím, technologií poškrábání odolných laků se dlouhá léta zabývaly automobilky jako Mercedes-Benz, Nissan a v současnosti se přidává také Lexus.“

Mercedes tyto laky aplikuje na všechny své modely kromě dostupnějších tříd A a B. Lexus a Nissan, jakož i jeho odnož Infiniti jej nabízejí jen u vrcholných řad. Ovšem i tato luxusní auta se časem dostanou do bazarů a posléze i mimo značkové opravny.

„Je tam jeden aspekt, který by si konečný uživatel měl uvědomit. Měl by počítat s tím, že pokud ho nechá opravovat po nějaké kolizi, měl by být použit stejný lakovací materiál s obdobnými vlastnostmi. Po půl roce ježdění do myčky by totiž mohl majitel s nemilým překvapením zjistit, že opravené místo je najednou o poznání šedivější než původní lak,“ uzavírá Jindřich Falber.

Odolnějšími laky proti poškrábání to prý všechno začíná. Nanotechnolgie, které se mají výrazně projevit také v této oblasti, slibují například využívat laku k výrobě elektřiny – karosérie se může změnit v obrovský fotovoltaický článek. Další spíš zábavnou funkcí je změna barvy auta stiskem tlačítka. To vše slibují lakýrníci zhruba do patnácti let.

autor: pek
Spustit audio