I přes krizi na autě nešetříme

29. leden 2009 13:00

Donutí vás současná nepříznivá ekonomická situace omezit údržbu svého auta? To byla anketní otázka na našich webových stránkách a výsledek je naštěstí pozitivní. Pouze 20 procent lidí se přiznalo, že budou muset šetřit, zatímco zbývajících 80 procent hlasujících si vybralo možnost ne, tedy že se o auto budou starat stejně jako doposud. A to je dobře, protože pravidelná údržba jde v ruku v ruce s bezpečností auta. Proto bychom ji neměli opomíjet ani v dobách největší krize.

"Tohle se může s 90 procent jedině vymstít. Spíše to souvisí s tím, aby si každý na začátku uvědomil, kolik může stát údržba a servis při koupi ojetého vozu," upozorňuje Jan Blažek z Auto 7.

Naštěstí hodně motoristů, jak ostatně potvrdily i výsledky naší ankety, si uvědomuje nutnost pravidelné údržby. U nových aut jsou to především servisní prohlídky. Znám pána, který se svým vozem absolvoval už dvě, každou asi za pět tisíc korun, přestože na tachometru má najeto zhruba 1500 kilometrů. Vynechat servisní prohlídku se prostě nemusí vyplatit.

"Protože na to je do jisté míry vázána i záruka, mnoho výrobců teď nabízí záruku pět až sedm let na nový vůz. S koupí nového auta si tak kupujete zároveň i jistotu, kterou by nebylo moudré podcenit ve snaze ušetřit několik tisíc korun. Nikdy nevíte, co se může s autem stát, je to přece jen stroj."

Pokud ale máme auto pod pravidelnou kontrolou, pak častokrát díky drobné opravě můžeme předejít výměně dílu. Tady už ale máte trochu větší možnosti.

"Je logické, že náhradní díly přímo od autorizovaného výrobce jsou cenově draží než díly stejné kvality od jiného výrobce."

Možná se dá trochu ušetřit na mytí auta, namísto dvakrát za měsících stačí jej umýt pouze jednou. V ostatních věcech bychom ale šetřit neměli - ať už jde o zimní náplně do ostřikovačů anebo včasný nákup nových pneumatik. Existuje naopak jedna věc, která je úplně zadarmo a výrazně zvýší bezpečnost auta, správně nahuštěné pneumatiky.

"Výrobci pneumatik a aut spolu vzájemně spolupracují a na určité typy jednoznačně řeknou, na tomto typu budou pneumatiky na přední nápravě nahuštěny na 2,1 kPa, na zadní nápravě 2,3 kPa - zkouškami bylo totiž prokázáno, že auto nejlépe reaguje na pneumatice s uvedenými tlaky," říká instruktor kurzů bezpečné jízdy Jiří Patera.

Díky dobře nafouknutým pneumatikám má auto také téměř ideální spotřebu a správně fungují všechny elektronické systémy.

"Záleží na obvodové rychlosti kola. Pokud pneumatika bude o dvě nebo tři desetiny podhuštěná, má jiný obvod a tedy i jinou obvodovou rychlost než pneumatika na druhé straně nápravy. V tu chvíli elektronika není schopná tyto údaje zpracovat a fungovat správně - týká se to dynamické stability vozidla i systému ABS."

A také mějte na paměti, že podhuštěné i přehuštěné pneumatiky prodlužují brzdnou dráhu auta. Takže si udělejte chvilku a zkontrolujte na nějaké čerpací stanici tlak v pneumatikách. Bude vás to stát pouze váš čas.

autor: evk
Spustit audio