Inteligence aut už sahá do „Oblak“

6. září 2011 13:01

Na autosalónu ve Frankfurtu, který začne příští týden, se kromě jiného ukáže koncept neuvěřitelně chytrého auta. Bude umět téměř úplně všechno – od zapínání a vypínání domovního osvětlení a topení v souvislosti s příjezdem a odjezdem až po výchovu řidiče.

„Představte si, že jste vytížený profesionál, co dojíždí za prací do města,“ říká se na úvod informačního spotu. Popisují se v něm schopnosti nového konceptu. „Rádi řídíte, a když to jen jde, rádi si užijete trochu zábavy, a proto jste si pořídili ultra chytrý, s oblaky spojený Ford Evos.“

Oblak, to je místo, kde jsou uložena všechna vaše data importovaná z mobilních telefonů, z přístroje PDA nebo iPod, z notebooků i organizérů. Všechno je to uloženo v onom Oblaku, kam přicházejí také data o dopravní situaci, o počasí nebo o nových mapách a kde jsou také uloženy informace o vašich řidičských schopnostech. S tím vším pak ultrainteligentní vůz počítá při svých cestách. Například podle nich upravuje nastavení vozu – abyste si cestu vzhledem k okolnostem co nejvíc užili, ale zároveň vás auto bude umět tímto způsobem i vychovávat v lepšího řidiče.

„Co může být lepšího než vůz, který vychovává šikovnější řidiče a dbá na jejich bezpečí?“ pokládá si řečnickou otázku Paul Mascaranas z vývoje automobilky Ford. Tímto můžeme uvést jednu z mnoha ukázek pokročilých technologií. „Ještě předtím, než zazvoní váš budík na přístroji PDA, spojí se vaše auto s Oblakem. Ověří všechny dnešní úkoly – aktuální dopravu, počasí, aktualizuje diář. Například zjistí, že kolega ranní schůzku v 8.30 nestíhá, takže automobil operativně posune vaše vstávání.“

„Když se posléze probudíte, nastaví podle vašich preferencí hudbu, a když sejdete do garáže, interiér auta je pochopitelně už příjemně temperovaný. Vůz k tomu používá energii z indukční bezdrátové dobíjecí stanice v podlaze garáže. Samozřejmostí je, že vůz umí při odjezdu zavřít vrata a nastavit dům do energeticky šetrného módu.“

„Posléze vůz propočítá cestu do práce a podle času vám nabídne trasu, na které se lépe svezete. Pokud ji zvolíte, přenastaví vůz odezvu brzd, podvozku i řízení, zároveň zkontroluje energii v akumulátorech a stav benzínu v nádrži, abyste někde na horských silničkách neměli potíže.“ Potom nastaví hybridní agregát na maximální výkon a dynamická jízda může začít.
Za jízdy vám vůz pouští jen rychlou rockovou hudbu, kterou máte v těchto situacích rádi. Systémově blokuje příchozí hovory, SMS a e-maily – nicméně auto samo stále načítá informace ze sociálních sítí, to kdyby některý z vašich kamarádů přiřadil mezi oblíbené silnici ve vašem okolí. V takovém případě by vám vůz nabídnul její použití.

Pokud se rozhodnete, že doporučovanou cestu zkusíte, systém opět přepočítá trasu. Přitom celé posádce přes čidla v bezpečnostním pásu a volantu hlídá srdeční tep, aby v souvislosti s ostatními daty z jízdy poznal, kdy už dosahujete na vrchol svých řidičských schopností. Když se pak dostanete do města, vůz umí vybrat ideální cestu nejen s ohledem na dopravu, ale i v souvislosti se zamořeným vzduchem a volným parkovacím místem u nabíječky. Místo u ní bude umět i předem zarezervovat. Sériové nasazení této technologie zatím automobilka nezmiňuje, třeba se to dozvíme příští týden na autosalónu ve Frankfurtu.

autor: pek
Spustit audio