Jak na kruhový objezd

2. únor 2007 13:00

Víte, jaká křižovatka je nejbezpečnější? Poněkud záludná otázka, vím. Ale, kdo nás poslouchá pravidelně, tak ví, že je to kruhový objezd. Ne, že by se na nich nehody nestávaly, ale končí to zpravidla jen pomačkanými plechy, protože auta jedou prakticky stejným směrem, kdežto na klasické křižovatce ve tvaru kříže je náraz daleko nebezpečnější a riziko zranění tedy vyšší. V posledních letech se toto řešení křižovatky začalo šířit i u nás, a tak se teď podívejme na pravidla, která zde platí.

Začněme tím základním, které platí vždy a všude a ne každý ho dodržuje.

"Tady platí základní pravidlo, že když do kruhového objezdu vjíždím, nedávám znamení o změně směru jízdy. Při vyjíždění z kruhového objezdu jsem ze zákona povinen, dát znamení o změněn směru jízdy," upozorňuje JUDr. Zdeněk Svátek.

Ale je tady jedna, dalo by se říct, výjimka, a to ty úplně nejmenší kruhové objezdy, které jsou spíše naznačené. Když totiž budeme okamžitě na prvním výjezdu vyjíždět ven, je věcí slušnosti a ohleduplnosti klidně blikat už při vjezdu.

"Posuzovat takové jednání jako přestupek by nebylo na místě, protože já dávám ostatním řidičům včas vědět, že bezprostředně po vjetí do kruhového objezdu ho zase opustím."

Na druhou stranu, jsou kruhové objezdu víceproudé, zpravidla o dvou jízdních pruzích. A tady pozor!

"Jednak když vjíždím do kruhového objezdu, tak příjezd je obyčejně dvoupruhový. Jestliže jedu v pravém pruhu, pak i na kruhovém objezdu musím zůstat v pravém pruhu. Pokud bych pak potřeboval měnit směr jízdy, když budu vyjíždět z kruhového objezdu za několik sjezdů, tak přejedu z pruhu do pruhu, musím samozřejmě dát blinkr a dát pozor na auta, která jedou v pruhu, do kterého zajíždím. Nesmím je pochopitelně ohrozit ani omezit. Kdybych ke kruhovému objezdu přijížděl levým pruhem, tak vjíždím do levého pruhu a v něm také zůstavám. Nemůžu hned přejíždět do pravého pruhu, protože bych omezil provoz, který je na tak velkém kruhovém objezdu obyčejně velmi živý."

Pak bychom si měli dát pozor na situaci, kdy budeme vyjíždět na prvním výjezdu, Protože bychom měli vjíždět na kruhový objezd v pravém pruhu. Změna pruhu totiž není tak jednoduchá.

"Kdo mění jízdní pruh, tak musí počkat, aby dal přednost tomu, kdo jede v pruhu, kde jízdu nemění. Někdy se také může stát, že nestihnu včas změnit jízdní pruh, a pak se vyplatí kruhový objezd objet raději ještě jednou dokola a až bude vhodná příležitost se zařadit do příslušného pruhu pro mojí další jízdu

A na závěr opět jedno obecné pravidlo.

"Přednost má vozidlo, které v kruhovém objezdu již jede a všechny kruhové objezdy v naší republice už od roku 1964, kdy se poprvé začaly objevovat, jsou označeny jak značkou Kruhový objezd, to je modrá značka se 3 bílými šipkami, tak značkou Dej přednost v jízdě."

autor: pgj
Spustit audio