Jak na starší auto v zimě?

1. prosinec 2010 13:02

Dobrá rada je nad zlato, říká se už věky. Právě proto si spousta žen schovává recepty po babičce – jsou totiž ověřené a především vyzkoušené. A co my, řidiči? Máme nějaké know-how, které se dá přenášet po generace a které usnadňuje péči o auto?

Jestli máte to štěstí, že můžete jezdit služebním autem, nejspíš se o finty vašich otců a praotců moc zajímat nebudete – prostě jezdíte, a když je třeba něco vyměnit, zaplatí to firma. Jenže pokud patříte k těm, kteří svým vozem vytvářejí 14letý průměr českého vozového parku, přijde vám každá dobrá rada vhod. Začněme startováním.

„Doporučuji zmáčknout spojku, abych jednak ulehčil odpor převodovky a abych vyloučil zařazení rychlostního stupně. Pokud chci baterii ulehčit, je také vhodné vypnout spotřebiče,“ radí technik Zbyněk Sedlář.

Motory se vstřikováním pak startujeme bez přidávání plynu, elektronika si vše reguluje sama. Podle některých zkušených řidičů prý také pomůže baterii před startem prohřát krátkým, zhruba dvouvteřinovým probliknutím dálkových světel, vysoký odběr proudu baterku ohřeje. To ale není jediná finta, kterou můžete v autě se slabším akumulátorem používat – pokračuje Pavel Štěrba, odborník na spalovací motory ze společnosti TÜV SÜD Czech.

„Kapacita baterie s mrazem jednoduše klesá. To je stará pravda. Pokud jsou na druhý den předpovídány mrazy, nejlepší je baterku z auta vyjmout a vzít ji s sebou domů. Ráno potom budete startovat s vyhřátou baterkou, jejíž kapacita je mnohem větší.“

Spolu s tím se také zvyšuje pravděpodobnost, že vůz nastartujete. „Z principu to můžete aplikovat na jakékoliv auto, ovšem podmínkou je, že akumulátor unesete. Například baterku z autobusu byste s obtížemi nesli i ve dvou lidech.“

Autobus ale řídí jen menšina našich posluchačů. Otázka tedy zní, co novější auta a vytahování baterky?

„U novějších vozů může nastat problém, že po vyjmutí akumulátoru se rozladí alarm – je-li do vozu dodatečně namontován. Může také dojít k rozkódování autorádia. To jsou průvodní jevy, které nastávají při odpojení vozu od proudu. Výměna akumulátoru je však běžný servisní úkon, takže s tím nebývá problém.“

Podobně jako schování autobaterie do tepla funguje i zakrývání chladiče kartonem nebo nějakými pro tyto případy prodávanými kryty.

„Zvyšuje se účinnost topení, motor se rychleji ohřívá a zároveň nedochází k velkému provětrávání motoru, díky čemuž tak rychle nevychladne. Zlepší se tedy tepelná bilance. Můžete také zalepit chladič leukoplastí, doporučoval bych maximálně z 50 nebo 60 procent,“ uzavírá Pavel Štěrba.

Zakrytí části chladiče se dá pro zimní období dokonce doporučit. Zároveň však platí, zejména pokud budete toto zkoušet u svého auta poprvé, abyste si pozorně hlídali teplotu chladicí kapaliny, protože i v zimě se auto dá uvařit – zvlášť kdybyste ho trápili výjezdem do nějakého zledovatělého kopečka nebo vyhrabáváním ze závěje. V takových případech se pak zakrytí chladiče může vážně prodražit.

autor: pek
Spustit audio