Jak ochránit interiér před sluncem?

30. červenec 2007 15:47

Tropické léto už prý sice podle meteorologů letos u nás skončilo, ale o to překvapivější je výsledek naší ankety, podle které většina z nás do zaparkovaného auta nepoužívá žádnou clonu. A přitom je prokazatelné, že snižuje teplotu uvnitř vozu. Ale pěkně po pořádku - 32 procent hlasujících si do zaparkovaného auta dává hliníkovou clonu, 10 procent se spokojí s papírovou a zbývajících 58 procent respondentů naší ankety nepoužívání nic.

Důvod, proč si dát do auta clonu je zřejmý - v kabině nebude takové horko. Tedy, teplo tam v tropických dnech bude určitě, ale namísto třeba 50 stupňů jen 30. A co všechno se pro snížení vnitřní teploty u stojícího vozu dá udělat?

"Začneme vlastně u stínítek, které se používají pro děti - textilní fólie nebo plast. Dále to jsou hliníkové fólie, které po zaparkování vozu dáte za přední sklo. Provedení je buď papírové nebo lepší hliníkové," říká Radek Holub z Autopotřeb HP.

Jeho kolega Michal Homolka z Hobby caru doplňuje, že v létě patří právě hliníkové clony k nejprodávanějšímu zboží.

"Samozřejmě je víc sluníčka, takže to jsou sluneční clony. Všechny fungují stejně - aby nebyl horký volant."

Přesto výsledky našeho internetového hlasování, tedy, že lidé většinou clony nevyužívají, potvrdila i naše anketa mezi pražskými řidiči, kterých jsme se ptali, jestli si dávají do zaparkovaného auta nějakou sluneční clonu.

"Nepoužívám." "Clony nepoužívám, ale viděl jsem, že je to bezpečné. Alespoň vám tam nebouchne zapalovač." "Používám v případě, že nechám stát auto na sluníčku. Používám hliníkovou fólii." "Nepoužívám. Určitě je to dobré proto, že nebudete mít rozpálený volant a palubní desku, ale mě většinou auto stojí v garáži, takže to nepotřebuji." "Používám. Dostal jsem ji, tak ji taky používám."

A že se tyto clony vyplatí, potvrzuje i zkušenost tohoto staršího řidiče.

"Já to dávám proto, že u předchozího vozu (stará škodovka) jsme to nedělali a začala se vlivem slunečního záření rozpadat sedadla. Takže z toho důvodu ji používám." Na boční okna se používají stínítka, která tam mohou být i při jízdě, neboť nebrání řidiči ve výhledu, zatímco sluneční clony se dají využít pouze při parkování.

"Papírová clona je nejlevnější - 30 nebo 40 Kč - hliníkové začínají na 60 Kč a výše, protože na nich jsou nějaké obrázky pro děti. Můžete použít také pologaráže, které vám zakryjí kompletně všechna skla. To je asi nejúčinnější. Hliníková fólie na přední sklo není ani tak užitečná na zabránění prohřátí interiéru, ale spíš na zabránění rozpálení palubní desky a hlavně volantu," přibližuje prodejce Radek Holub zkušenost těch, co sluneční clony při parkování používají, protože vědí, že těch pár minut co po zaparkování věnují její instalaci, se v horkých dnech skutečně vyplatí.

"Teploty v autě dosahují až 70 °C na slunci. Pologaráže dokáží udržet uvnitř vozu až o 20 °C nižší teplotu a hliníkové fólie dokonce i více, ale tam se jedná převážně o teplotu palubní desky a volantu přímo za fólií."

autor: evk
Spustit audio