Jak odstranit asfalt z karoserie?
Budete-li volit, zda jet po asfaltové nebo šotolinové cestě, s radostí uvítáte kvalitnější asfaltovou silnici. Postavíme-li vás před volbu, zda své auto budete mít zaprášené nebo na jeho laku ulpí kapky tekoucího asfaltu, pak určitě raději zvolíte prach. Jenže, někdy se tomu nevyhneme, zvlášť v létě, kdy se asfalt roztéká pod náporem sluníčka nebo v místech oprav, kde ještě nestihnul zatuhnout. Co v takové situaci? Máme dvě možnosti. V prvém případě se domáhat náhrady škody.
Za stav komunikace odpovídá správce komunikace, a tedy i za situace, kdy nám asfalt v místě opravy silnice znečistí auto.
"Za tento stav máme samozřejmě odpovědnost, pokud se tato událost motoristovi stane, může kontaktovat odbor, který následnými kroky zjistí, jestli je stížnost motoristy oprávněná. V případě, že oprávněná je, tak samozřejmě škodu uhradíme," radí Tomáš Mrázek z pražské Technické správy komunikací.
Záleží tedy na posouzení celkové situace, tedy například i toho, zda bylo místo řádně označeno a zda motorista mohl problém očekávat. Dokazování je v prvé řadě na poškozeném, proto platí jedna rada.
"Doporučuji všechno zdokumentovat, nejlépe všechno nafotit. Potom se policii dávají protokoly, které kontroluje náš pravocník, který zjišťuje, zda podmínky byly opravdu takové, které stěžovatel uváděl."
Obdobné je to v situaci, kdy se asfalt rozteče pod slunečními paprsky. Zpravidla ale znečištění auta asfaltem zjistíme až následně, například při nejbližší zastávce.
"Rada je jednoduchá. Vrátit se na původní místo a pořídit fotografii, kde bude jasně vidět, že asfalt je poškozený."
A kdo tedy škodu nakonec zaplatí?
"Proti takové věci jsme samozřejmě pojištěni. Když je stížnost oprávněná a my musíme poškozenému částku uhradit, tak ji následně vymáháme po dodavateli stavby, který za to nese hlavní odpovědnost."
Leckdo se ale bude chtít vyhnout zpravidla vlekoucímu se jednání o náhradě škody a rozhodne si auto vyčistit sám. Jak? Záleží na míře znečištění asfaltem. Pokud se jedná o mírné znečištění na prazích nebo lemech blatníků, pak máme dvě možnosti.
"Buď se dá použít speciální čistič ve spreji, který velmi dobře funguje - např. i na zbytky po samolepkách a lepidlech - nebo existuje speciální plastelína (Magic clean), která vypadá úplně stejně jako klasická modrá modelína a po namočení ve vodě se použije vlastně jako guma," popisuje Tomáš Tichý z Normfestu.
Pak ale nastávají situace, kdy projedeme penetrací a asfalt se nám dostane až na kapotu nebo bok auta.
"I pro takové případy existuje čistič na ropné bázi. Ten se nastříká na kapotu, nechá se pár minut působit, ale ne zaschnout, a potom se opláchne wapkou."
To už bychom ale měli svěřit odborníkům z některé ruční myčky. Nemáme totiž potřebné zázemí.
"Nedá se to dělat venku, protože myčka, která bude přípravek aplikovat, je na to vybavena. Hlavně bude ten spadaný asfalt odvážek do jímek a nezůstane v přírodě. Co se týče přípravků, tak ty nejsou přírodě škodlivé."
I z vašich zkušeností, které jste nám volali, ale levné čističe nefungují.
"To je problém výrobků, které se dají koupit. Počítejte s tím, že profesionální čistící výrobek se za 80 korun koupit nedá."
Důvod je jednoduchý. Počítejte následující příklad s námi.
"Přípravek na povolování šroubů se dá koupit za 80 Kč ve 400 ml lahvičce. DPH je odhadem 20 korun, dalších 20 korun na tom musí vydělat prodávající, dalších 20 korun na tom má dovozce, takže zbývá 30 korun. Za 15 korun se sprej naplní, zabalí a nafoukne a potom už zbývá jen 15 korun. A teď mi řeknete, co tam opravdu může být, aby to fungovalo....
A na kolik tedy kvalitní čistič přijde?