Jak policie docílí, aby se z D1 nestalo parkoviště
Na sklonku letošního roku začne rekonstrukce dálnice D1. Už nyní stačí sebemenší problém a dálnice kolabuje, a to, co se chystá, nebude žádná procházka růžovým sadem. Po minimálně 5 let budou mezi Prahou a Brnem v každém směru 4 rozsáhlé uzavírky. Už tento samotný fakt znamená vyhlášení pohotovosti pro všechny, kterých se to týká. A stranou nemůže logicky zůstat ani dopravní policie.
Samotní policisté by na vše nestačili. Už nyní jsou všemi zúčastněnými stranami připravovány podrobné plány uzavírání dálnice.
„V rámci projednávání se podařilo prosadit, že provoz bude v maximální míře veden dva a dva jízdní pruhy, aby se eliminovaly komplikace s tvorbou kolon,“ popisuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.
I dva a dva pruhy v každém směru ovšem přinesou problémy. Rychlost v nich sice bude omezena nejčastěji na 80 kilometrů v hodině, čeští řidiče se ovšem ve zúžených pruzích velmi často neumí chovat. I proto budu pod neustálým dohledem.
Rekonstruované úseky budou pod neustálým dohledem a budou se řešit přednostně
„Rekonstruované úseky budou vybaveny kamerami. Obrázky z nich budou staženy i na dozorčí službu dálničních oddělení. Situace v místech uzavírek tak bude pod 24hodinovým dohledem. Navíc počítáme s tím, že právě tyto úseky budou z hlediska výkonu upřednostňovány. Řešíme to, aby na nich permanentně byla hlídka, která by řešila komplikace, k nimž by mohlo dojít,“ popisuje Leoš Tržil.
K dispozici budou i motocykly, aby se do případného místa nehody dostali policisté co nejdříve. „Počítáme s tím, že bude upraven postup z hlediska zpracování dopravních nehod. Alfou omegou bude zaměřit, zakreslit, nafotit, odstavit a teprve následně zpracovávat někde mimo dálniční těleso,“ přibližuje Leoš Tržil.
Policie řidiče pravidlo zipu učit nebude, prý se to neosvědčilo
Především před vypuknutím samotné rekonstrukce daného úseku bude ovšem vždy na několik dní dálnice svedena do jednoho pruhu. Platit zde bude pravidlo zipu. To ovšem ani po dvanácti letech příliš neumíme.
K jeho dodržování řidiče nepřinutí ani přítomnost policie. „Několikrát jsme zkoušeli na dodržování pravidla zipu dohlížet přímo na místě. Ve skutečnosti se však vytvořily podstatně delší kolony, protože každý výrazně zpomalil a sledoval, co se to na silnici vůbec děje. Takže je to dvousečné. Nicméně kromě pravidla zipu je důležité i dodržování bezpečné vzdálenosti. Řešíme to, aby byly v maximální míře využity možnosti naší legislativy, tedy i vyznačení bezpečné vzdálenosti tak, jak tomu je v současné době ve vyhlášce,“ upozorňuje šéf dopravních policistů.
„Veškerá opatření budou vycházet z konkrétní situace na vozovce, takže může dojít i k tomu, že policista přímo bude řídit provoz,“ slibuje Leoš Tržil. Tak doufejme, že tomu tak opravdu bude, jinak z dálnice D1 bude v té době parkoviště jak u hypermarketu při vánočních výprodejích.