Jak poznat kvalitní servis?

16. srpen 2007 13:51

Každý automobil vyžaduje údržbu. Ideální by pochopitelně bylo, kdybychom si všechno mohli opravit sami. Auta ovšem zdaleka nejsou tak jednoduchá, aby to bylo možné. Právě naopak. Lidí, kteří si zvládnout opravit svůj vůz sami, stále ubývá, takže servisy v našem životě hrají a hrát budou stále větší roli. Tím důležitější je vědět, jak se nenechat napálit a jak vybrat dobrý autoservis.

Dát auto do servisu nebo ho zavést známému do garáže? Otázka, na kterou každý z vás odpoví jinak. I proto jsme si udělali takový malý průzkum v ulicích. Chtěli jsme vědět - podle čeho si vybíráte servis vy?

"Záleží na tom, co budu dělat. Pokud to bude jen výměna kol, tak to dám ke známému, aby to vyšlo co nejlevněji, ale když to bude něco závažnějšího, tak určitě nesvěřím auto nějakému amatérovi."
"Když má auto cenu 60 000 korun, tak pokud bych ho dal do servisu, tak to několikanásobně převyšuje cenu vozu."
"Auto servisuji ve značkovém servisu. Výhoda je v tom, že následně se vůz lépe prodá a také mám mnohem větší záruku kvality, než kdybych dal auto do nějakého druhořadého servisu."
"Jezdím do autorizovaného servisu. Co se týká servisního zázemí, tak nemám námitek, ale problém se může vyskytnout v lidském faktoru, kdy kolikrát servisní technik neudělá to, co požadujete."

Nabídka v oblasti autoopravárenství je už dávno velká. To, co řadu z nás zajímá nejvíc, je cena. Kdo jich nemá moc, nemůže s autem logicky jezdit do značkových servisů a platit za originální díly. I proto je zajímavý postřeh Radka Pipka, který vede servis Audi. Popsal nám, že jedním z nejdůležitější kritérií v této luxusní kategorii je čistota.

"Chceme, aby zákazník viděl, že v okamžiku, kdy auto přijede do servisu, se z něj sundávají potahy a že není špinavý. Při předání sice nepozná, jestli je prohlídka udělána výborně, ale vnímá čistotu auta."

Ochranné potahy sedaček, volantu i řadicí páky jsou dnes naprostou samozřejmostí nejen v servisech luxusních značek. Dalším poznávacím znamením dobrého servisu je, že při předávání vozu do opravy byste měli jednat jen s jedním člověkem. Pokud si vás budou přehazovat jako horkou bramboru, raději jeďte zavčas jinam. Jasně byste se měli domluvit také na ceně.

"Cena je vždy odhad. Pokud se bude jednat o standardní roční prohlídku s kontrolou oleje, tak cena bude stanovena velmi přesně. Jestli chcete při prohlídce zkontrolovat i jiné věci, např. auto drnčí, zatéká do něj nebo táhne na jednu stranu, potom musí technik cenu odhadnout, jak se říká, od oka a hlavně s citem, protože příčin může být vždy víc."

A když se odhad od skutečnosti liší? Solidní servisman zvedne telefonní sluchátko a zavolá.

"V případě, že by se zjistil větší rozsah poškození vozu, tak je povinnost technika vás před dokončením opravy kontaktovat a projednat rozšíření zakázky - nejen rozpočtu, ale případně i prodloužení termínu."

Řada autoservisů láká zákazníky také třeba tím, že si pro auto přijedou a po dobu opravy zapůjčí jiné, vůz vrátí umytý, případně mohou vyřídit technickou kontrolu. Stále ale platí, a platit bude, že skutečné kvality svého servisu poznáte až ve chvíli, kdy přijdete s reklamací. I mistr tesař se totiž někdy utne, ale jde o to, jak se potom zachová. Pokračuje Alexandr Dřízhal z Autotypu.

"Na to platí občanský zákoník, přičemž záruka se vztahuje jak na práci tak na náhradní díly. Je tedy možnost to v rámci záruky vyměnit nebo provést práci zdarma."

A ještě jedna věc. Porouchané součástky, které jste měli původně v autě, jsou pořád vaše a můžete si je - třeba kvůli kontrole klidně odvézt.

autor: pek
Spustit audio