Jak řešit chybu při placení?
Jsou situace, které se mohou přihodit každému z nás. Ať už se do nich dostaneme vlastní chybou nebo chybou někoho jiného. Výsledkem zpravidla bývají zbytečné problémy. A tak se dnes podíváme na případ jednoho z vás, a tak trochu ho zobecníme.
"Za období od dubna 2005 do konce března 2006 jsem zaplatil 3 317 korun za povinné ručení. Bohužel na složence bylo chybně uvedeno koncové číslo, místo 8 byla sedmička. Tím došlo k tomu, že platba byla připsána na jiný účet. ČSOB pojišťovna okamžitě přerušila smlouvu a do vyřešení celé záležitosti jsem byl bezmála měsíc bez pojištění a nemohl tedy jezdit. Z tohoto důvodu jsem pojišťovnu požádal o měsíc prominutí platby za pojištění, ale nikdo na moji žádost nereagoval," napsal nám pan Jiří S. Přiložil i příslušné doklady o zaplacení.
Pan Jiří zaplatil částku 3 317 korun na poště 25. dubna 2005 s tím, že je vše v pořádku. Jak sám napsal, posléze se ukázalo, že chybné koncové číslo variabilního symbolu, znamenalo připsání této částky jinému pojištěnci.
"Takové případy se samozřejmě stávají, nicméně je tam určitý kontrolní mechanismus daný zákonem, který říká, že v případě, kdy pojišťovna nedostane zaplaceno za pojistnou smlouvu, tak ji nemůže hned zrušit, ale musí klientovi poslat upomínku, ze které se dozví, že je nějaký problém s platbou. Pak má čas na vyřešení problému s pojišťovnou," upozorňuje Richard Kapsa z České asociace pojišťoven.
Pojišťovny tedy obecně musí ze zákona poslat upomínku. Pro případ soudních sporů, ji pak některé posílají doporučeně, ale není to povinnost. Bohužel pan S. ve svém dopise nepíše, zda upomínku obdržel. Pakliže ano, měl ze zákona dost času problém vyřešit.
"V upomínce je stanovena lhůta pro zaplacení, a to 30 dní."
Stávají se ale případy, kdy upomínku nedostaneme. Pak ale pojišťovna nemůže smlouvu vypovědět a jsme pojištěni i nadále. Tedy dokud upomínku nedostaneme. Ale má to jeden háček, na našem účtu mohou naskakovat nejrůznější penále. Kdyby pojistku ukončila před odesláním upomínky, pak bychom po ní v extrémním případě dokonce mohli chtít náhradu škody, například kdybychom si museli za úplatu zapůjčit náhradní vůz. Dokazování o odeslání upomínky je pak vždy věcí pojišťovny. Panu Jiřímu se naopak bude těžko dokazovat, že se svým, v té době nepojištěným, autem nejezdil. To by musel dát registrační značky na tuto dobu do depozita. Pojišťovna mu zaslala dopis oznamující ukončení smlouvy k 12. únoru roku 2006, tedy bezmála 10 měsíců po chybně nasměrované platbě. Z útržku složenky také není jasné, kdo chybně vypsal variabilní symbol. Byla-li to pojišťovna, pak by případné škody hradila ona. A co Jiřího žádost o prominutí pojistného? Tu nedoporučujeme, protože by se mohlo stát, že policie by mohla případ vyhodnotit jako nepojištěné vozidlo, a tady hrozí až 20 000 korun pokuty a rok zákazu řízení.
Jaké tedy z tohoto případu plyne poučení? Vyplatí se mít své účty v pořádku. Teď se pojďme podívat na situace, kdy nám jsou peníze naopak vraceny. Případů, kdy máme nárok na vrácení části zaplaceného pojištění, je totiž víc.
"Nejčastějším případem je změna vlastnictví vozidla, to znamená, když majitel vozidla automobil prodá. Dalším případem, který není tak častý, ale přesto se bohužel v mnoha případech vyskytuje, je například krádež anebo to může být situace, kdy majitel vozidla usoudí, že s autem nebude nějaký čas jezdit a uloží značky do depozitu," vyjmenovává Richard Kapsa z asociace pojišťoven.
Samozřejmě, každého zajímá, kolik dostaneme nazpět. Rozhodující je datum ukončení pojistky a tady je rozdíl.
"V případě krádeže je rozhodující datum nahlášení na policii, to znamená, že když pak donesete do pojišťovny dokument, který prokáže, že krádež byla tehdy a tehdy nahlášena Policii ČR, tak k tomuto datu se pak vypočítává část vráceného pojistného."
Tady tedy ani tak nezáleží na nás, ale při prodeji bychom si neměli dávat na čas.
"V situaci, kdy dochází k prodeji vozidla, záleží na vás, jak rychle to nahlásíte. Tady rozhoduje datum nahlášení pojišťovně, to znamená, že pokud auto prodáte a nahlásíte to až za 2 měsíce, tak vám tyto 2 měsíce už nikdo nevrátí."
Ano, i tady platí, že čas jsou peníze. Rozhodující je tedy příslušné datum.
"Od toho okamžiku se to počítá tak, že má pojišťovna nárok na pojistné do konce příslušného kalendářního měsíce, to znamená, když to nahlásíte v polovině února, tak pojišťovna má podle zákona nárok na pojistné do konce února. Zbytek pojistného, například od března do konce prosince, by vám měla vrátit."
Stručně řečeno, vráceno nám bude pojistné od 1. dne následujícího měsíce do konce pojistné smlouvy. A pak nás vždy zajímá, do kdy peníze, na něž máme nárok, dostaneme.
"Zákon nestanovuje žádnou specifickou lhůtu, proto se má obecně za to, že je to bez zbytečného odkladu. Záleží na případné administrativní procedůře v rámci pojišťovny a z praxe vím, že to jsou řády dnů maximálně týdnů."