Jak se činila policie o prázdninách?

25. září 2008 13:00

Kdy jste naposledy potkali policistu na silnici? Včera, dneska, před týdnem anebo si už ani nevzpomenete? Dopravních policistů je stále nedostatek a přesto jejich šéf sliboval, že o prázdninách budou častěji kontrolovat řidiče. Ovšem ti to vůbec nepoznali. Alespoň to vyplývá z naší internetové ankety, ve které jsme se ptali, jestli byli policisté o prázdninách na silnicích vidět častěji. 84 procent hlasujících odpovědělo, že více vidět nebyli a jen 16 procent lidí si myslí, že se to skutečně zlepšilo.

Upřímně řečeno, ještě nikdy jsem nepotkala na své více či méně pravidelné trase z Prahy do Ostravy tolik policejních hlídek jako první srpnový pátek. Na těch zhruba čtyř stech kilometrech jich bylo asi šest.

"Na krajských úrovní nám dali možnost, abychom si síly a prostředky shromažďovali ve dnech a do míst, kde je nejvíce potřebujeme. V tomto směru tedy máme volnou ruku, a proto jsem na silnicích více vidět," přibližuje současný systém dopravně-bezpečnostních akcí šéf severomoravské dopravní policie Jiří Zlý.

Zmiňovaná akce ovšem byla, dalo by se říct, půlrepubliková, protože probíhala po celé Jižní a Severní Moravě. Nasazeny byly dokonce i dva vrtulníky, které dokázaly odhalit i přestupky pro stojící policisty neodhalitelné. Například předjíždění na plné čáře.

"Jen za pátek bylo takových přestupků zjištěno 35. Vrtulník létal odpoledne od 15. do 18. hodiny. Přestupky bychom určitě odhalili, ale ne v takovém množství."

Přesto mají mnozí řidiči stále pocit, že policistů i přes sliby bylo o prázdninách na silnicích málo. Ptali jsme se proto řidičů na brněnské dálnici na otázku, jestli cestou potkali policejní hlídku.

"Když jedu, tak je potkám." "Z Ostravy ani jednou. Nejezdím často, ale policisty potkávám velmi málo." "My jedeme z Hodonína a za cestu jsme je nepotkali ani jednou."

Ředitel dopravní služby policie Martin Červíček téměř každé prázdninové pondělí na tiskové konferenci říkal, kolik v týdnu bylo či bude dopravně-bezpečnostních akcí. Jenže, když třeba říkal, že jich bylo 89, tak nebylo jasné, jestli to znamená, že na silnici vyjela jedna hlídka anebo deset. Potvrzoval ale, že policisté daleko více využívají i civilní vozidla.

"Když náš řidič uvidí policejní auto, reaguje tím, že se přizpůsobí pravidlům silničního provozu. Ve chvíli, kdy hlídku nevidí, pokračuje ve svém stylu jízdy."

Zároveň se policisté daleko více zaměřovali na určité skupiny řidičů - ať už šlo o nákladní auta a dodržování pátečního zákazu jízd, či přetížené autobusy z Chorvatska nebo kontroly motorkářů. Během roku se počet tabulkových míst dopravních policistů zvýšil o 600 na 4200, ovšem otázkou zůstává, kolik jich je obsazených a hlavně kolik z těchto policistů skutečně slouží na silnici - je to totiž jen zhruba polovina. A i když nehodovost ve všech směrech o prázdninách klesla, pak je jasné, že nehody jsou především v rukou řidičů.

"Represe je samozřejmě strašně důležitá, ale na druhou stranu přece nemůžeme zaručit, že i když bude stát policie za každým rohem, tak k nehodě nedojde. K nehodě pochopitelně dojít může, ale v první řadě je to o chování řidičů," připomíná Martin Červíček.

autor: evk
Spustit audio