Jak se stát motocyklovým kaskadérem?
Jak známo, motorkáři se často proti většinové společnosti vymezují. To však není vše, protože "bikeři" se odlišují i mezi sebou. Nejen podle motocyklových značek nebo podle místa původu, ale samozřejmě i podle jízdních preferencí. Jeden miluje cesty neznámým terénem, druhý se raději prohání na okruhu. Třetí se pak na svém chopperu plouží krajinou, zatímco čtvrtý jezdí po zadním nebo předním kole. A právě o těch čtvrtých, o kaskadérech, teď bude řeč.
Rovnováha - umění, které musíte mít při motorkářských radovánkách doslova v malíku. Lépe řečeno pod kůží. Pavel Vik se předváděním všemožných motocyklových kreací živí už pět let. Těžko byste sháněli lepšího lektora.
"Lepší je všechno začínat pomalu a postupně. Moje začátky byly na trialovém kole, potom jsem přesedlal na simson a po nějakých dvou letech na velkou motorku. Všechno se musí trénovat s velkou pečlivostí a hlavně se nic nesmí uspěchat, protože potom člověk skončí v kotrmelcích."
K těm jednodušším - relativně snadno naučitelným - fintám patří jízda po zadním kole. Pokud budete mít volné odpoledne a dost odvahy, zvládnete to taky.
"Když k tomu přidáte řazení při jízdě na zadním kole, to je potom mnohem náročnější. Samotnou jízdu po zadním kole zvládne hodně motorkářů, kteří jezdí normálně na silnici. Na tom svým způsobem není nic složitého," vysvětluje Pavel Vik.
To jízda po předním kole už je horší. K pádu a zranění je tu mnohem blíž. S tím souvisí i volba tréninkového prostoru. Nejlepší je letiště. S kvalitním a rovnoměrným povrchem, dostatečně dlouhé a široké.
"Nedoporučuji začínat na silnici, protože tam každá sebemenší chyba může hodně bolet. Navíc můžete způsobit újmu na zdraví i ostatním účastníkům silničního provozu," radí z vlastních zkušeností Pavel Vik.
Ovšem ani letištní asfalt není žádná peřina. Pády jsou nejen bolestivé, ale i nebezpečné.
"Základem je páteřový pás. Bez něj by se žádný motorkář neměl na motorku ani posadit. Co se týká chráničů, jezdil jsem v kožených kombinézách s kompletními protektory na lokty, ramena, boky, žebra a samozřejmě páteř," říká Pavel Vik.
A jak by měla motorka vypadat? Motokrosová řidítka a zadní hrazda jsou nezbytné. Důležitá je i úprava mazání a chlazení motoru tak, aby zvládal jízdu v nezvyklých náklonech a polohách. Nicméně, pokud s kaskadérskými kousky začínáte, kupte si nejdřív raději trialové kolo.