Jak si přezout auto svépomocí

25. říjen 2012 11:15

Meteorologové slibují od zítřka výrazné zhoršení počasí – v noci má být mráz a i v nížinách může poletovat sníh. Pro motoristy prakticky poslední výzva k přezutí pneumatik na zimní. Zvláště, když ty jsou od 1. listopadu za zimních podmínek povinné. Pneuservisy v těchto dnech doslova praskají ve švech, ale nejen proto docela početná skupina motoristů přezouvá kola na autě svépomocí.

Při přezouvání svépomocí je řada věcí, ve kterých se dá chybovat. Ještě před samotnou výměnou celých disků i s pneumatikami je důležité zimní kolo připravit, aby bylo dobře nahuštěné a hlavně vyvážené.

„Záleží na tom, kdo najede kolik kilometrů, ale doporučuji po pěti tisících kilometrů kola převážit,“ říká automechanik pneuservisu Ostrava Martin Ondříčka.

Jeho kolega Tomáš Bláha z pneuservisu SAPA doplňuje, proč je vyvážení kol důležité: „Vývaž je nejdůležitější z jednoho důvodu, aby řidiči při určité rychlosti neměli vibrace ve volantu. Když nevyvážíte zadní nápravu, tak to teoreticky nepoznáte. Ale u přední nápravy, kde se zatáčí, hrozí, že vám volant bude při jízdě v rukou vibrovat, což není příjemné.“

A hlavně to může být i nebezpečné. Vyvažování se ovšem nedá dělat na koleně, k tomu je potřeba vyvažovací stroj, což přeci jen jednu cestu do servisu znamená, ale dá se to udělat kdykoliv jindy než v sezóně.

Ověřte si hloubku dezénu

Ještě předtím než kolo dáme na auto, měli bychom zkontrolovat hloubku dezénu. Ze zákona nesmí být nižší než 4 milimetry a změřit se to dá klidně i pravítkem nebo jednoeurovou mincí. Ta se dá do drážky kola, a pokud je vidět zlatý proužek na minci, pak je dezén zimního kola už na hraně použitelnosti.

A jak upozorňuje pneumatikářský odborník Jaroslav Braňka, hloubku dezénu bychom neměli podceňovat: „Stopa pneumatiky odvádí určitý objem vody. Při hloubce čtyři milimetry to je sto procent vody, pokud však máme hloubku dezénu tři milimetry, dochází k padesátiprocentní ztrátě. Pak hrozí větší riziko takzvaného aquaplaningu.“

Nezapomeňte ani na směrovost pneumatiky

Zimní pneumatiku máme připravenou, takže můžeme přezouvat. Vzhledem k tomu, že se pneumatiky neojíždějí rovnoměrně, měli bychom si na ni poznamenat, kde byla, a příště ji dát jinam.

„Pneumatiku, kterou jsme měli minulý rok na přední nápravě, dáme na zadní, aby se nám opotřebovávaly stejně,“ říká automechanik pneuservisu Ostrava Martin Ondříčka.

Podle Jana Petrů z Autopneu Vulkán je podstatné také sledovat směrovost pneumatiky: „Některé pneumatiky jsou přímo montovány tak, že patří na pravou a na levou stranu. Dost lidí to přesně obrátí. Pneumatika díky tomu dostane opačný efekt – místo, aby vodu a sníh vytlačila, tak je drží pořád pod sebou.“

Pokud si měníme kola sami, pak nesmíme zapomenout dobře utáhnout šrouby.

autor: evk
Spustit audio