Jak stará je chladicí kapalina ve vašem voze?
Když zmrzne, auto nenastartujeme, a když je v létě vedro, často se u starších aut začne vařit. Správně. Mluvíme o chladicí kapalině, která má na starosti chlazení motoru. Zároveň jí říkáme nemrznoucí, protože v zimě nesmí v chladicí soustavě auta zmrznout. Pro mnohé je to jen další náplň do auta, ale v důležitosti předčí třeba náplň do ostřikovače.
Jestliže ubývá ze systému chladicí kapalina, je to jednoznačně pokyn k návštěvě servisu. Nejprve byste však měli zkontrolovat, zda nemáte jen špatně zavřené víčko nádobky.
„Chladicí systém funguje na principu malého papiňáku, ve kterém se bod varu posunuje na 103 až 105 °C. Pokud těsnění kolem hrdla nádržky nebude dokonale fungovat, chladicí kapalina bude víc unikat. Únik může být způsoben také netěsností u vodního čerpadla nebo v hadicových spojích,“ vyjmenovává nejčastější závady Milan Mika z Bosch Car Service.
Pokud budete doplňovat chladicí kapalinu, musíte doplňovat tu samou, která už v autě je. Laicky se rozlišují na novější červenou a starší modrou nebo modrozelenou.
„K havárii určitě nedojde, přesto mísení nelze doporučit. Novější typ kapalin má totiž určitou životnost, a pokud ho smícháte se starším typem, který tak dlouho nevydrží, nebudete moct využít celou dobu životnosti toho novějšího typu,“ upozorňuje Jaroslav Černý z VŠCHT.
U nových aut vydrží chladicí kapalina až pět let
Neopomínejte ani pravidelnou výměnu chladicí kapaliny, tak jak doporučuje výrobce vašeho auta. „U nejstarších vozidel byla doporučována výměnná lhůta kolem dvou let. Týkalo se to však starých škodovek nebo žigulíků. Pokud jde o koncernové vozy značky Škoda, mluvíme o favoritu až felicii, doporučená výměnná lhůta je dva až tři roky. U nejnovějších automobilů se lhůta pro výměnu posunuje až na pět let,“ vysvětluje odborný konzultant Pavel Řihák.
Chladicí kapalina chrání motor proti přehřátí a v současné době, kdy má životnost pět let, je důležité, aby byla použita ta, kterou doporučuje výrobce vozidla. Největší rozdíly jsou, pokud jde o případnou korozi chladicího systému.
„Zajímavé je, že v dnešní době jsou stále rozdílné požadavky německých, francouzských a italských výrobců vozidel,“ uzavírá Řihák.
V servisní knížce se dozvíte, jakou kapalinu byste měli koupit na doplnění nebo výměnu, děláte-li si ji sami. Když se v tom nevyznáte, je lepší poradit se v servisu nebo výměnu nechat zcela na něm.