Jaké jsou rozdíly mezi autosalónem v Evropě a v Číně?

20. duben 2011 13:00

Druhým dnem pokračuje 14. světový autosalón v čínské Šanghaji. V posledních letech se právě na Čínu zaměřuje pozornost automobilového průmyslu, protože jde o nejdynamičtěji rostoucí a dnes už největší trh na světě. Běžný Evropan však raději vyrazí na pro něj dostupnější autosalóny v Ženevě, v Paříži nebo ve Frankfurtu – tam se bude konat letošní podzimní výstava.

Nabízí se otázka, jestli je nějaký rozdíl mezi typickým automobilovým veletrhem v Evropě a právě probíhajícím v Šanghaji. Šalamounsky řečeno: je a není. Jednotlivé stánky jsou na první pohled alespoň zepředu velmi podobné těm v Evropě. Při pohledu zezadu už je to horší a trochu to připomíná Potěmkinovy vesnice. Jenže tady se prostě věci dělají tak, aby splnily svůj účel, a ne aby přežily staletí. Má-li pódium vydržet týden, bude stát týden, a co bude osmý den, už nikoho nezajímá.

Zcela jiné je to po stránce personálu. Zatímco jedni se prohánějí „po place“ další stojí v řadě v pozoru za stánkem připraveni vystřídat. Ačkoliv se zde běžně na veřejnosti kouří a nedopalky odhazují na zem, na autosalónu neuvidíte nikde ani jeden, protože než stačí dopadnout na zem, odněkud se přitočí zručný uklízeč nebo uklízečka a smetáčkem jej namete na lopatku. To v Evropě pár hodin po zahájení autosalónu je na kuřáckých místech vajglů po kotníky.

Nejlépe to vystihl jeden z kolegů, který pravil: „Tady je jednodušší zaplatit si živý a hezčí držák než montovat informační tabule na sloupy.“ Lidí je dost a práce se pro ně vždy najde.

V Číně platí, že na velikosti záleží, a tak stánek Škodovky zabírá plochu, na kterou by se v Ženevě vešel, s trochou nadsázky, málem celý koncern. O místo tu prostě není nouze. To však není ten hlavní rozdíl. Nejde tu totiž o prezentaci pro celý svět, ale o jednu jedinou zemi. „Autosalón je na profesionální úrovni zaměřený na odborníky. Nenajdete tu žádné atrakce pro návštěvníky,“ potvrzuje Vlado Rybecký ze serveru Autoweek.

Není divu, když se očekává, že se tady prodá zanedlouho více než třetina nových aut. Ale i tady, bez kudrlinek, baletních a tanečních vystoupení, můžeme vidět několik kategorií stánků, stejně jako vystavovatelů. Zatímco Audi, Volkswagen, Lamborghini, Bentley, Mercedes, BMW nebo i naše Škodovka jsou k nerozeznání od světových autosalónů, leckde včetně evropských hostesek, do popředí se derou domácí výrobci. Překvapivě ti, kteří se snaží dostat do Evropy, tady nehrají prim a leckdy jsou tak trochu upozaděni. Ovšem hlavní hráči jako třeba FAW nebo Brilliance jsou pořádně vidět.

Některé značky jsou pro Evropana zcela neznámé a někteří výrobci vozů se ani neobtěžují své poměrně rozlehlé stánky označit jménem v latince. A o tiskových materiálech v anglickém jazyce si pak můžete nechat jen zdát. Prostě Čína. „Tento autosalón je vyloženě zaměřen na čínský trh. To, že tu jsou i mezinárodně působící značky, není důležité, tady je všechno zaměřeno jen pro Čínu.“

Nejde však jen o auta. Široké pole působnosti tady mají i dodavatelé, a to v poměrně velké míře. Ono se není čemu divit, protože bude-li se tady prodávat 20 miliónů aut, tak při zachování současných předpisů budou muset být v drtivé většině v Číně vyrobena. A z čeho asi. „Zajímavé je, jak velký prostor je na autosalónu vymezen pro dodavatele automobilového průmyslu. Překvapilo mě, že jsou tu zastoupeny v podstatě všechny nejen čínské, ale také světové značky výrobců automobilových dílů, které tu mají poměrně velkorysé zastoupení. K vidění je tu opravdu vše, co je na trhu s automobilovými díly důležité – příkladem je i to, že největší stánek tu má německý automobilový průmysl, VDA má doslova obrovský stánek,“ komentuje Vlado Rybecký.

Je proto trochu škoda, že z našich výrobců se tady prezentuje jenom Škoda. Jestli náhodou někdo na našem Sdružení automobilového průmyslu nezaspal.

autor: pgj
Spustit audio