"Japoncům se zasekává plyn"
Japonská automobilka Toyota přiznala, že má problémy. Některým autům hrozí "přidření plynového pedálu". Co si pod tím vlastně máme představit? Je to skutečně tak nebezpečná věc, když automobilka neváhá svolat do servisu čtyři a čtvrt miliónu aut - tedy tolik, kolik jich mají všichni Češi v celém Česku dohromady?
Odpovědět na tuto otázku není tak snadná. Problém s plynovým pedálem je, a není nebezpečný, odpovídá trochu záhadně šéftechnik magazínu AutoDiesel Martin Vaculík: "Záleží na úhlu pohledu. V případě, že se někdo lekne, že vůz po ubrání plynu stále jede a nebude reagovat adekvátně, může dojít k havárii. Spíš se však bude jednat o nehody v nižší rychlosti. Řidič si jednoduše nestačil uvědomit, co má dělat. Z mého pohledu vůz zastavit pochopitelně lze: sešlápnutím spojky a brzdy."
Problém může nastat ve chvíli, kdy se na auto přestaneme dívat jako na stroj a začneme ho brát jako tajemné přepravovadlo. Stejným způsobem se na svůj vůz dívá řada Američanů jezdících obvykle s automatickou převodovkou.
"V této situaci budete mít větší problém, ale zdaleka to nebude tak dramatické jako v některých amerických filmech, kdy se před vozem se zablokovaným plynovým pedálem vyklízejí dálnice. To opravdu není reálné, protože brzda má větší sílu než motor. Nicméně v Česku se to malých vozů netýká, ty nejsou vybaveny automatickými převodovkami. Ovšem v USA byla kvůli tomu dokonce zastavena výroba," říká Martin Vaculík.
To vše proto, aby firma dala jasně najevo, že se chce s problémem poctivě vypořádat.
"Je zcela obvyklé, že závady bezpečnostního charakteru se řeší takto transparentně," dodává Martin Vaculík.
Smůla pro Toyotu trochu je, že podobný problém s plynovým pedálem už v nedávné době řešila.
"Byla to nejen Toyota. Někdy se automobilkám podaří vyrobit koberečky, o které se zasekává plynový pedál nebo ještě častěji spojka. Podobný problém jsem osobně zažil s Fiatem Ducato a jsem přesvědčen, že i většina řidičů, kteří s jeho minulou generací jezdili. Jenže v těchto případech byli většinou řidiči profesionálové, které zaseknutý pedál tolik nezaskočí. Tento problém tedy nikdo neřešil," vysvětluje Martin Vaculík.
U Toyoty je však problém závažnější. Rozhodně nejde o koberečky.
"Dochází k předčasnému opotřebení mechanismu plynového pedálu, jehož následkem roste tření, takzvaná hysteréze, kloubu pedálu. Ten se buď může vracet do původní polohy pomalu, nebo se nemusí vracet vůbec. V případě, že zůstane zamáčknutý v poloze plného plynu, může to být pro někoho překvapivé nebo nepříjemné," uzavírá Martin Vaculík.
Škoda, že stejný postup jako v Toyotě neaplikují na své vadné součástky i ostatní výrobci.