Je za 5 minut 12

30. říjen 2006 13:00

Naprostá většina řidičů se při přezouvání zimních pneumatik řídí počasím. Alespoň to vyplynulo z naší ankety, kde si tuto možnost vybralo 86 % respondentů. Zbývající dvě možnosti, tedy že při přezouvání rozhoduje datum anebo první sníh, získaly shodně hlasy 7 % hlasujících. Ovšem ať jste si vybrali jednu, druhou či třetí možnost, pak je právě tento týden ideálním pro změnu letního obutí auta na zimní.

Stačí se podívat na kalendář a poslechnout si předpověď počasí. Ve státech, kde se přezouvání na zimní pneumatiky řídí kalendářem, je totiž dnem D právě tato středa.

"V řadě evropských zemíchje datum přeztuí z letních na zimní pneumatiky zpravidla stanoven od 1. listopadu. Čím dříve auto přezujeme, tím víc se vyhnu zbytečnému čekání v servisuv době, kdy přijde první sníh," konstatuje majitel pneuservisu Pavel Procházka, podle kterého čekání s přezutím na první sníh je v podstatě tou nejhorší variantou. A nejen proto, že, jak potvrzuje majitel, jiného pneuservisu Jan Petrů, je takových lidí nejvíce. "Lidé většinou přijdou až když napadne první sníh. To bývá katastrofa. A podle toho to v servisech vypadá. To už není za 5 minut 12, ale 10 minut po dvanácté."

Následné čekání na termín v pneuservise totiž může přinést dost kritických situací na silnici, a tak není dobré otálet, zvláště když meteorologové slibují první vločky už pro tento týden, byť zatím jen v přeháňkách. Shodou okolností však i teploty, za kterých je dobré mít už přezuto, přicházejí naplno až tento týden.

"Jakmile se teplota pohybuje trvale pod 10 °C, tak už může člověk přezout."

A po víkendovém definitivním odchodu babího léta by dneska mělo být maximálně 9 °C. Takže možná neuškodí připomenout, v čem je hlavní výhoda zimní pneumatiky.

"Na chladné vozovce zaručuje kratší brzdnou dráhu, což je velmi podstatné. Na sněhu má o 70 % lepší záběr, což je dáno její konstrukcí a lamelami. Každý výrobce má jinou technologii. Existují 3D lamely, ale také obyčejné. Svoji nezastupitelnou roli hraje také směs, která zaručuje větší přilnavost na suchém i mokrém povrchu. V břečce lépe odvádí sníh a vodu do stran."

Profesionální pneuservisy dokáží provést kompletní výměnu kol včetně vyvážení a umytí za několik minut, ale stojí to od 500 korun výše a tak mnozí motoristé si přezouvají auto na zimu sami. Na co by podle Jana Petrů neměli zapomenout? "Je důležité před sezónou pneumatiky zkontrolovat, aby byly vyvážené a správně nahuštěné. Dále bychom si měli dát pozor na hloubku dezénu a směrových pneumatik na jejich správné nasazení. Řada lidí je obrátí a pneumatika potom místo toho, aby vodu nebo rozbředlý sníh vytlačovala, naopak ho drží stále pod sebou."

Takže na závěr jen připomeňme pravidlo 4. Měníme vždy všechny 4 pneumatiky, měly by mít vzorek minimálně 4 milimetry, životnost se v závislosti na počtu ujetých kilometrů udává zhruba 4 roky a na autě by zimní pneumatiky měly být přibližně 4 měsíce v roce. Jinak na svém řidičském vysvědčení můžeme také najít 5.

autor: evk
Spustit audio