Jedeme do terénu
Ať je to jak chce, popularita terénních aut, především takzvaných aut pro volný čas, stále roste. Můžeme ale očekávat, že kvůli vysoké spotřebě a současným cenám pohonných hmot, a také kvůli snaze je například ve Velké Británii více zdanit, tomu tak dlouho nebude. Majitelé těchto aut, která jsou určena také do terénu, s nimi ale v mnoha případech nikdy asfaltovou cestu neopustí. Přesto právě jízda v terénu má své kouzlo, kterému podléhá stále více lidí. Zajímali jsme se proto o to, co udělat, než poprvé opustíme silnici.
Nejprve musíme dobře vědět, na co naše auto má a na co už ne. Měli bychom také auto dokonale znát. Na první vyjížďku bychom se měli vydat s někým zkušenějším a pořádně se na ni vybavit.
"Je důležité mít v autě kvalitní lano, které udrží váhu auta, a to nejen pro tažení, ale hlavně pro vyproštění. Užitečné jsou také tažné kurty, za které je možné uvíznuté auto v terénu vyprostit. Kurta je pružná, což je lepší než pevné lano, a nevytrhne háky z auta," radí Martin Milota z Jeepu.
Ty, co sledují Rallye Dakar, napadne vybavit se vyprošťovacími plechy. Zbytečně.
"Pro naše podmínky je mnohem vhodnější mít sebou pilu a sekeru, protože kolem cest je dostatek dřevin, ze kterých si podle situace přizpůsobíte vyprošťovací prvky."
Musíme mít také na paměti, že terénní auto váží zpravidla přes dvě tuny.
"Ideální je nejprve plánovanou trasu nebo její úsek projít. Pokud se tam sám budu bořit v botách, tak tam nepojedu autem, protože povrch nebude vhodný pro dvoutunové auto. V situaci, kdy mám před sebou měkký povrch, ale můžu se přes něj někam doklouzat, je potřeba se pořádně rozjet. A pokud vidím, že kola pojedou v měkkém terénu, ale mezi nimi jsou nějaké kameny nebo jiné pevné prvky, tak to je spíše hazard než off-road."
S opravdovým off-roadem si troufneme i na neuvěřitelné sjezdy, stoupání nebo jízdu s bočním náklonem. Máme k dispozici uzávěrky diferenciálů, redukci, a dnes už i elektronické pomocníky. Stejně ale můžeme udělat chybu. Jaká je ta největší?
"Když je nejhůře, tak ať při bočním náklonu nebo při sjezdu svahu vede úniková cesta přes plyn auta, nikoliv přes brzdu. Jakmile se auto začne naklánět nebo při sjíždění svahu ztratí kola přilnavost, musíte šlápnout na plyn a snažit se z krizové situace vyjet."
A zpátky na začátek. Nejdůležitější je znát své auto a nepřecenit své schopnosti. Ačkoliv každý "off-roaďák" by vám určitě potvrdil, že chybami se člověk učí.