Jedeme pod majákem
Absolvovali jsme cestu v houkajícím hasičském voze a náš reportážní mikrofon u toho samozřejmě nemohl chybět. V naší reportáži zazní poněkud expresivní výraz řidiče spěchajícího k případu, za což se vám omlouváme. Ono ale jde leckdy opravdu o sekundy a většina z nás stále ještě neumí autu s majákem uhnout. To často hrozí kolizí. Ale tomu lze předejít.
Následujícími 3 minutami pod majákem vás provede Petr Jansa...
Aby se předešlo případné kolizi, dejte jasně najevo, co chcete udělat.
"Nejlepší je vyhodit směrovku nebo výstražná světla a zajet ke straně," radí David Šteindl z pražské záchranky.
Není-li kam pak raději pokračovat v jízdě. Zdaleka nejhorší je ale zmatkovat.
"Řidič někdy zastaví na místě a z toho vzniká nejvíc dopravních nehod. Náš řidič totiž už nestačí zabrzdit a narazí do stojícího auta. Také se často stává, že řidič začne uhýbat ke straně, ale nakonec si to rozmyslí a vrátí se zpět do pruhu. I v tomto případě se těžko reaguje a tyto situace většinou končí nehodou."
Nehoda je pak posuzována jako každá jiná. Současné tresty ovšem vedou k tomu, že řidič auta s majákem raději přijme vinu a zaplatí nižší pokutu, než aby podstoupil složité správní řízení a dostal výrazně vyšší trest. Přitom by modrý maják měl být podle zákona výsadou. Řidiči těchto vozidel mohou se zvýšenou opatrností porušovat pravidla. Ostatní jim musí umožnit průjezd. Je tedy určen především pro záchranné složky.
"Jedná se o vozidla ministerstva vnitra, vězeňské služby, vojenské policie, hasičských záchranných sborů, prezidenta republiky, členů vlády, velitele vzdušných sil armády, atd.," vyjmenovává Josef Pokorný z Ministerstva dopravy.
Dále jsou to vozidla, kterým modrý maják povolí vládní nařízení. Například auta dopravních podniků, plynáren, a tak dále, prostě těch, kteří se, zjednodušeně řečeno, starají o ostatní v daleko větší míře než jiní. Neznamená to ale, že vláda může dovolit maják komukoli. Bohužel, pouhé vlastnictví modrého majáku je v současné době vlastně beztrestné.
"Pokud ho nijak nepoužiji, nemám ho zapojen, tak se ničeho nedopouštím. Vyhláška o schvalování technické způsobilosti říká, že za světelné zařízení na voze namontované se považuje to, které je připojené - fyzicky a elektricky připojené k vozidlu. Když ho připojené nemám a nikdy ho nepoužiji, tak jej mít můžu."
I kdybychom měli maják na autě pevně připevněn, pak ho musíme pouze nechat zapsat do technického průkazu. Nic nám nezakazuje ani jeho použití.
"Když ho jen použiji, jedná se o obecné ohrožení - hrozí sankce mezi 1500 a 2500 korunami za to, že jsem nedodržel základní podmínky, které mi stanovuje zákon."
Kdybychom se s majákem povyšovali na ostatní, pak budeme samozřejmě trestáni za přestupek, kterého se dopustíme. Obdobně by byla hodnocena i dopravní nehoda. Případ od případu. Podle výše škody, případných zranění, a tak dále. Ke zneužití majáku by se pouze přihlíželo při stanovení výše trestu. Na časté případy poukazuje David Šteindl.
"Je tu mnoho převozových sanitek, které tohoto oprávnění zneužívají, aby stihli rozvést co nejvíce babiček na rentgeny a k obvodním lékařům."
Zneužívání má kontrolovat Policie ČR, ale, i když takto zaměřené akce občas provádí, sama přiznává, že je těžké zastavit houkající sanitku, protože nikdo neví, zda opravdu náhodou neveze například orgán na transplantaci. Stálo by tedy za zamyšlení, zda by na to neměly pamatovat samotné paragrafy a pro instalaci majáku stanovit zvláštní povolení.