Jedeme z kopce

30. srpen 2007 13:30

Už jen dva dny a letošní prázdniny jsou za námi. Ať už jste byli u vody nebo na horách, s největší pravděpodobností jste část dovolené trávili cestou v autě. Pokud jste jeli někam dál, pravděpodobně jste museli překonat stoupání a klesání - a právě o tom teď chceme mluvit. Podle vašich mailů a dopisů totiž víme, že chcete vědět, co se děje s motorem, když při dlouhém klesání necháte zařazenou rychlost? Nepoškozuje motor?

Stejně jako jste se zeptali v úvodu vy nás, zeptali jsme se i my vás s mikrofonem v ruce: Brzdíte v táhlém klesání motorem nebo brzdami?

"Asi motorem. Záleží na tom, jak je kopec dlouhý nebo prudký."
"Brzdami. Motor nepoužívám, protože si v řízení nejsem tak jistá."
"Osobně auto nemám, ale když jedu s rodiči, tak jejich auto motorem moc nebrzdí."
"Spíš brzdami. Pokud by byl kopec prudký, tak možná, ale spíš brzdami. Je to levnější než benzín."
"Většinou podřazuji. Nejezdím na neutrál, ale podřazuji a do toho brzdím i brzdami."
"Motorem, protože při pohledu na palubní počítač mi údaj o spotřebě hlásí nulu." A věříte tomu? "Bylo mi řečeno, že tomu mám věřit, tak věřím."

Co vy? Věříte počítači, když vám ukáže na displeji nulovou aktuální spotřebu? Podle Pavla Štěrby ze společnosti TÜV SÜD AUTO CZ klidně můžete.

"Lidé tomu opravdu mohou věřit. Pokud jedete s kopce se zařazenou rychlostí, motor má vyšší než volnoběžné otáčky, takže motor je v deceleraci poháněný vozidlem. V takovém případě je u současných aut spotřeba nulová."

Nejen pamětníkům dvoutaktních motorů, kde palivová směs zajišťovala mazání válců, teď asi vrtá hlavou, jak je to v případě moderních motorů, kde se vstřikovače při zařazené rychlosti uzavřou a do válců tak nejde žádné palivo. Nemohou se zadřít?

"Mazání motoru obstarává samostatný okruh. Ten je veden s olejové nádrže, která je součástí spodní části motoru, a má olejové čerpadlo poháněné přímo klikovou hřídelí. Proto není s mazáním problém."

Podle Pavla Štěrby nemá se zařazenou rychlostí potíže žádná další součást auta, ať už si vzpomeneme na spojku nebo na převodovku.

"Problém by mohl vzniknout, pokud by se motor dostal pod volnoběžné otáčky. V takovém případě by se je motor snažil zvýšit a tím by auto vlastně zrychlovalo. Pokud jsou ale otáčky vyšší než volnoběžné, tak záleží na samotném brzdném účinku - jestli brzdíme hodně nebo málo."

Když chceme brzdit motorem minimálně, ale zároveň nám záleží na šetření paliva, řadíme co možná nejvyšší stupeň. To pochopitelně platí i opačně. Když nás zajímá maximální brzdící síla, řadíme dolů. Ale pozor, nesmíme motor přetáčet!

autor: pek
Spustit audio