Jedna zásuvka nestačí
Podívejte se okolo sebe. Jsme doslova obklopeni elektronikou. Sedíte-li doma nebo v kanceláři, určitě okolo sebe najdete rádio, CD nebo DVD přehrávač, televizi, počítač a já nevím, co ještě. Stejné je to v autech. I v nich chceme stejné pohodlí jako doma, a tak zapojujeme a připojujeme. Jenže, musíme řešit problém s tím, že v autě máme zpravidla méně zásuvek než doma.
Ačkoli automobilky dnes dbají na perfektní zpracování, může se nám stát, že zvláště u starších aut budeme mít problémy s nepasujícím konektorem.
„Běžné přístroje a konektory, které jsou na trhu, základní potřeby splňují. Pochopitelně ne vždy musejí splňovat nároky na komfort používání,“ upozorňuje Štěpán Jičínský z firmy Bosch.
V současné době není neobvyklé, že potřebujeme v autě připojit navigaci, dobíječku telefonu, hands free, počítač nebo v parném létě nějaký ten větráček či ledničku. V autě však zpravidla najdeme jednu, maximálně dvě zásuvky. A ty nestačí. V takovém případě nezbývá, než si pořídit nějakou rozdvojku. Jejich ceny se přitom pohybují mezi 150 až 200 korunami. V takovém případě bychom měli kupovat pokud možno schválené a homologované výrobky, aby nám auto případně neshořelo. Jakýchkoli zásahů a snahy o pevné připojení spotřebičů do stávající elektrosoustavy auta bychom se pak měli vyvarovat.
„Pokud potenciální zájemce není zrovna odborníkem v elektronice, doporučoval bych návštěvu servisu, kde bych sdělil technikům svoji představu a oni by mi elektroinstalaci upravili - například přidáním elektrozásuvek do míst, kde budu moct přístroje pohodlně používat. Rozhodně bych nedoporučoval amatérské nebo provizorní úpravy auta. To by se vzhledem ke složitosti elektroniky v dnešních vozech nemuselo vyplatit.“
Měli bychom pak vždy pamatovat na to, jaký spotřebič do elektrosoustavy vozu připojujeme. „Přístroj by pochopitelně neměl odebírat větší proud, než pro který je zásuvka a její jištění dimenzováno.“
Elektrický odběr současných přístrojů nebývá zase tak velký, aby nám jejich připojení způsobilo nějaké problémy. Často jich však připojíme až příliš.
„V běžných případech by se nemělo stát nic horšího, než že se přepálí příslušná pojistka, kterou je zásuvka jištěna. Problém však může být v tom, že tento napájecí obvod slouží k napájení dalších částí a komponent vozidla, a jestliže to odnese zásuvka připojeného spotřebiče, může současně přestat fungovat jiná elektronika ve vozidle,“ uzavírá Štěpán Jičínský.
Můžeme také připojit spotřebič, který způsobí silné rušení, a auto se začne chovat neočekávaně. Pak je potřeba zjistit, který to je, a jednoduše ho odpojit.