Jeep Grand Cherokee se málem převrátil při losím testu
Možná jste to už slyšeli. Vlajková loď automobilky Jeep, model Grand Cherokee, se málem převrátil v losím testu. Švédský motoristický magazín Teknikens Värld poté označil model se vzduchovým podvozkem za velmi nebezpečný a vyzval automobilku, aby ho přestala prodávat.
Chování Jeepu Grand Cherokee ve výbavě Overland naprosto neodpovídá chování moderního auta. Ve videu Teknikens Värld to říká redaktor Linus Pröjtz.
„Rychlost je 63,5 km v hodině, a jak je na záběrech vidět, auto zatížené šesti metráky se při prudkém vyhýbacím manévru naklání, jde jen na dvě kola. Nechybělo moc a převrátilo by se. Vyzýváme proto Jeep: Přestaňte auto ve specifikaci Overland prodávat,“ říká.
„Technici výsledky testu dále prověřují,“ odpovídá Janka Konečná, která mluví za koncern Fiat, kterému značka patří. Technici byli posléze přítomni opakovanému testu, ve kterém auto zatížili méně – jen 470 kily. I na opakovaných záběrech se však auto chová podstatně hůř než konkurence, například VW Touareg nebo Volvo XC90. Navíc mu opakovaně exploduje levá přední guma.
„Normální to není. Příčinou jsou tlumiče s nízkým účinkem, které dovolují vozidlu se rozskákat. Vozidlo vyskočí do výšky a dopadne na jedno zatížené vnější kolo, které v tu chvíli nemá proti dvěma tunám hmotnosti, umocněným ještě kinetickou energií, šanci,“ tvrdí Martin Vaculík z časopisu Svět motorů.
Pro kovboje je prý auto vhodné
Přestože technický poradce nejčtenějšího českého časopisu samozřejmě viděl, o kolik lepší výsledky mají v losích testech konkurenční vozy, před přílišnou adorací losích tesů spíš varuje. Auta na ně naladěná prý přicházejí o komfort, a navíc ubírají řidiči možnost vůz v krizi řídit.
„Džíp má naladění, které bude podle mě velice pěkně fungovat, když s ním americký kovboj pojede po zvlněné krajině. Na letištní ploše však toto naladění nemůže fungovat. Podle mě bylo možné použít tvrdší tlumiče, avšak musela by se obětovat část komfortu vozidla. Pak je otázkou samotná stavba vozidla – zda nemělo mít nižší těžiště,“ uvažuje Martin Vaculík.
To by však vůz přišel o své terénní schopnosti. Švédský Teknikens Värld žádné kompromisy nepřipouští a Grand Cherokee vyhlašuje za nejnebezpečnější vůz, se kterým se v posledních 15 letech potkal. Před koupí důrazně varuje.
„Test není certifikován žádným regulačním úřadem, takže neudává standardy,“ oponuje Janka Konečná. S tím, že tato informace nebude mít na prodej vozů vliv. Mimo jiné i proto, že vůz už dřív získal například nejvyšší ocenění udělované americkým pojišťovacím ústavem pro bezpečnost silničního provozu.