Ještě pohádku a jde se spát "na stojan"

21. říjen 2009 13:00

Vypadá to, že letošní motorkářská sezóna pomalu ale jistě končí. Rtuť teploměru se pohybuje na hodnotách, kdy jízda na motorce už není moc příjemná. Nastává čas připravit motorku na zimní spánek. Někdo motorku jen tak odstaví do garáže, správný motorkář si však svého dvoukolového miláčka hýčká a stroj řádně zazimuje. Jak se to dělá a na co všechno by se nemělo zapomenout?

Ano, motorkářská sezóna končí, přišel čas na jiné radovánky. Kdo má svůj motocykl rád, najde si nějakou tu hodinku a motorku zazimuje. Ze všeho nejdříve bychom měli motorku umýt, aby se nám lépe pracovalo. Pokud máme stroj s řetězem, zaměříme se právě na něj a řádně ho vyčistíme.

"Po celou sezónu jsme pečlivě mazali řetěz, takže teď je potřeba ho od mastnot očistit. Zrovna lehce to nepůjde, takže budete potřebovat speciální chemii, která je v prodejnách běžně dostupná. Očistěte také ráfek a příslušná místa na kyvné vidlici," radí Milan Štumpa z pražského motocentra Vrbovka.

Další důležitou věcí, o kterou je nutné se postarat, je akumulátor. Pokud zrovna nemáme možnost dát si motorku na zimu do obýváku vedle gauče a musí do studené garáže, akumulátor rozhodně vyndáme.

"Baterii uložte v teplém a suchém prostředí. Přes zimu, jak se lidově říká, jí dejte trochu čuchnout elektřiny a alespoň jednou za měsíc ji nabijte," doporučuje Milan Štumpa.

Co pneumatiky? Motorku dáme na hlavní stojan, aby pneumatiky byly co možná nejméně v kontaktu s podlahou, jinak nepotřebují zvláštní péči. S motorem už je to komplikovanější. Někdo si na zimu lije olej do válců, aby je zakonzervoval proti korozi. To dělají ti pečlivější z nás. Také nádrž se chrání před vnitřní korozí jednoduše. Naplní se až po okraj benzínem. Naopak karburátor musí být před zimou suchý. Proč?

"Benzín se postupně odpařuje, vysychá a zanechává po sobě usazeniny na stěnách nádrže a trysek. Leckdy zůstanou slepené visící jehlové ventilky, které na jaře nepustí benzín dovnitř. Každá plováková komora má výpustní šroub, pomocí kterého vypustíte zbývající palivo ven z karburátoru," popisuje Milan Štumpa.

Kdo nemá pro ustájení garáž a motorku nechá na zimu pod plachtou třeba na zahradě, určitě se mu vyplatí celou ji zakonzervovat konzervačním olejem ve spreji chránícím proti korozi.

"Olej je netečný k lakovaným plochám i plexisklům, toho se majitelé motocyklů bát nemusí. Osobně nastříkám celou motorku," uzavírá Milan Štumpa.

Samozřejmě na jaře zase konzervant dokonale smyjeme, ale to až na jaře.

autor: bob
Spustit audio