Jezdíte podle spotřeby?
Jak jezdit podle spotřeby udávané výrobcem? Není to jednoduché a podle odborníků ani příliš možné. Přemýšleli jste někdy nad tím, jak vlastně výrobci aut zjišťují tato čísla? Tak my vám to teď prozradíme...
Základní rozdíl je v tom, že zatímco my řidiči si počítáme spotřebu podle počtu ujetých kilometrů na silnicích, pak automobilky toto číslo získávají v laboratořích. A nejen to.
"I když je dnes známa metodika, pomocí které se přesně spočítá průměrná spotřeba, výrobci udávají pochopitelně ty lepší dosažené hodnoty," konstatuje odborník na bezpečnou jízdu Jan Pechout.
Jak probíhá samotné testování? Skutečně v laboratoři, jak potvrzuje Jan Blažek z Auto 7.
"Všechno se to měří v laboratořích, ve válcové zkušebně, kde je auto podrobeno simulaci jízdních režimů ve městě, mimo město a na různých typech komunikace jako dálnice nebo okresní silnice. Z toho potom vychází jakási kombinovaná spotřeba. V praxi je ale spotřeba vozu v drtivé většině vyšší než udávaná výrobcem, a to platí i pro emise škodlivin."
Metodika zjišťování spotřeby nového modelu je pro všechny automobilky stejná, a proto bychom na údaj o spotřebě měli pohlížet spíše jako na číslo srovnávací.
"Jestliže budu jezdit v ideálních podmínkách, je možné udávaným hodnotám věřit. Spíše je ale lepší na ně pohlížet jako na srovnání mezi jednotlivými modelovými řadami nebo značkami a počítat s tím, že v reálném provozu bude spotřeba spíše o 10 až 15 procent vyšší," říká analytik Radovan Mužík ze společnosti Incoma
Tato slova potvrzuje z praktické zkušenosti i motoristický novinář Jan Blažek, jehož redakce dělá i testy aut zaměřené na spotřebu pohonných hmot.
"Snažíme se dosáhnout co nejnižší spotřeby. Všechny vozy jsou podrobeny stejnému jízdnímu stylu, jednotlivý řidiči se mezi sebou střídají, ale stejně se jen málokdy přiblížeme hodnotě udávané výrobcem."
Jinými slovy, tento údaj je důležitý hlavně pro srovnání mezi jednotlivými modely, protože to, za kolik naše auto jezdí, ovlivňujeme hlavně my sami.
"Velmi záleží na konkrétním voze, řidiči, stylu jízdy, terénu, délce a frekvenci cest, takže to nejde nějak paušalizovat. Když člověk už při nákupu auta počítá s minimálně o deset procent vyšší spotřebou, než udává výrobce, je to ta správná metodika, se kterou se dá pracovat."
Pokud je ale rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou kolem třeba 50 procent, pak to není dobře. Může to být nějaký motorický problém, ale spíše to bude zbytečným zatěžováním a nedostatečnou péčí o auto. Co můžeme ovlivnit, prozrazuje Jan Pechout.
"Důležitá je předvídavost. Například je špatně dojíždět ke křižovatce, na které svítí červené světlo, vysokou rychlostí a zbytečně tak ztrácet vzniklou kinetickou energii. Dále není dobré vozit zahrádky nebo jiné nosiče na střeše, jen proto, že se nám je nechce sundávat. Opět to zvedá spotřebu vozu. Další vliv na spotřebu vozu má jeho špatný technický stav, nesprávně nafouknuté pneumatiky nebo také váznoucí brzdy. To vše přidává další desetiny litru ve spotřebě."
Takže pokud nejste spokojeni se spotřebou svého vozu, tak se podívejte, jak vypadá.