Jízda na sněhu vyžaduje respekt

6. leden 2011 13:01

V prosinci vinou sněhu jezdilo prokazatelně méně aut, i když právě počasí podle výsledků naší ankety odradí od cesty jen devět procent řidičů. Dalších dvacet procent omezuje své cesty kvůli opravdu vysokým cenám pohonných hmot a zbývající dvě třetiny hlasujících jezdí autem za každého počasí, byť dvacet procent jen proto, že musí. Není totiž jednoduché jezdit v tomto počasí.

Jízda za nepříznivých klimatických podmínek vyžaduje od řidiče daleko víc soustředění, a pokud jde o profesionála, který během dne ujede stovky kilometrů, pak je zřejmé, že je to opravdu vyčerpávající.

„Z našich rozhovorů při dopravně-psychologickém vyšetřování s profesionálními řidiči nákladních auta a autobusů vyplynulo, že sníh na silnici a zimní počasí obecně pro ně vždy znamená zátěž, přestože mají letitou praxi. Nesetkal jsem se s řidičem z povolání, který by se neobával zimního počasí, neuklizených komunikací, případného smyku, ale také chodců,“ říká dopravní psycholog Karel Havlík. „Skuteční profesionálové se nebojí jízdy na sněhu, ale mají před ní respekt a podle toho také přizpůsobí svoji jízdu.“

Vědí totiž, že na namrzlé a zasněžené silnici se může stát opravdu cokoliv. Včetně častokrát nevyzpytatelného chování chodců, kteří zachumláni do zimních bund mnohdy auta ani pořádně nevidí.

„V mrazivých dnech se lidé chovají jinak než obvykle a pozornost soustřeďují spíš na sebe než na okolí. Příliš velká zima stejně jako teplo negativně ovlivňují jejich vnímání, které bývá neostré a pomalejší.“

Ovšem stejné podmínky čekají i na řidiče amatérské, kteří nejsou tolik zvyklí na sníh a led na vozovce, vždyť častokrát dělali autoškolu v létě. Proto raději nechají auto doma a jedou veřejnou dopravou, protože si prostě nevěří. „Nedostatek zkušeností s danou situací zvyšuje moji nejistotu, která může přejít až v úzkost. Nejistota svádí buď k vyšší opatrnosti a obezřetnosti, nebo může snižovat sebedůvěru. Může mít vliv i na chování v dopravě, které není v souladu s aktuálními podmínkami,“ popisuje Karel Havlík.

Pokud nebudete jízdu za snížených klimatických podmínek trénovat, nikdy se ji nenaučíte. Překvapivě velkou skupinu lidí v naší anketě – dvacet procent – od cest autem odrazují vysoké ceny pohonných hmot. Na druhou stranu, není se co divit, vždyť na mnoha pumpách stojí litr Naturalu 95 skoro 35 korun. A bohužel se zdá, že tato cena ještě není konečná.

„Prognózy nejen našich analytiků signalizují, že v příštím roce by samotná cena ropy nemusela uniknout celkovému komoditnímu ‚býčímu trendu‘, tedy vzestupu cen, a proto předpokládáme, že by se ze současné úrovně mohla překlenout přes psychologickou hranici sta dolarů za barel,“ potvrzuje analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko.

Takže asi jen silná koruna by nás mohla uchránit od ještě vyšších cen paliva – třeba by pak díky tomu byly volnější silnice.

autor: evk
Spustit audio