Jízda s autoboxem: pořádně upevnit a doprostřed
Mnoho rodin vyráží za jarním lyžováním se střešním boxem, aby se všichni ve voze cítili pohodlně a neutlačovaly je protažené lyže z kufru až do kabiny. Jenže jízda se střešním boxem není jen tak. Má svá pravidla a úskalí. Mnoho řidičů se kvůli nedostatečným zkušenostem s jízdou s boxem na střeše může snadno dostat do potíží.
Možná jste si vzali dovolenou v práci a chystáte se i s rodinou na hory. Když jedete na kratší cestu, obvykle lyže strčíte do vozu, i když podle testů ADAC to není zrovna moc bezpečné. Pro většinu bude nejrozumnější řešení vzít si střešní box.
„Důležité je správné přidělání autoboxu na vozidlo,“ říká expert na bezpečnou jízdu ve společnosti MaxCars Jan Faktor. Podle něj je nesmírně důležité, aby box držel pevně. „Řidič by měl počítat s tím, že vlastně jede ve vyšším voze, takže hrozí větší nebezpečí vlivu bočního větru. Dále je důležité, aby nezapomněl na box ve chvíli, kdy hodlá zaparkovat do podzemních nebo krytých garáží. Mohl by ho jednoduše zničit.“
Box musí být také správně umístěný, to znamená, že by neměl výrazně přesahovat na žádnou stranu. „Viděl jsem jet na silnici malé auto s velkým boxem, jenže aby šel dostatečně otevřít kufr, dotyčný musel box posunout víc dopředu, takže výrazně přesahoval před čelní sklo. Při dálniční jízdě to potom vypadalo, jako by se měl každou chvíli zlomit v polovině nebo utrhnout z držáků. To je velmi nebezpečné,“ vysvětluje Jan Faktor.
Také byste měli myslet na to, že střešní box je konstruovaný na určitou váhu, a tu byste měli dodržet. „Většina aut střední třídy má limit nosnosti střechy 50 kilogramů a větší hmotnost, například dvojnásobná, by mohla znamenat komplikace,“ pokračuje odborník na bezpečnou jízdu.
Čím vyšší těžiště, tím horší jízdní vlastnosti
Ono je totiž zapotřebí myslet i na těžiště vozu, protože to se s nákladem na střeše v boxu významně mění. „Čím je těžiště vozu nižší, tím lepší má jízdní vlastnosti. To logicky platí i v opačném případě, takže pokud jedete s takzvanou rakví, měli byste na to myslet hlavně při průjezdu zatáček. Problémy může způsobit také boční vítr,“ varuje Faktor.
Boční vítr může řidiče velmi nepříjemně překvapit. Obzvlášť na dálnici při vyšší rychlosti může nenadálý poryv větru auto nebezpečně rozhodit. „Řidič by s tímto nebezpečím měl počítat a být připraven na ráznou korekci směru, například když bude předjíždět autobus nebo nákladní auto,“ dodává odborník.
Proto je tak důležité, aby se řidič na jízdu maximálně soustředil, a držel volant správně. „Řidič by měl mít ruce v poloze tři čtvrtě na tři. Říká se tomu také závodní styl držení volantu, protože v tu chvíli je řízení nejpřesnější.“
Moderní střešní boxy zvládnou i 160kilometrovou rychlost, což využijete na německých dálnicích, myslete ale na to, že čím vyšší rychlost, tím vyšší spotřeba. „Všichni majitelé střešních boxů, kteří mají zájem jezdit ekonomicky, by měli jezdit na dálnici spíš 110 než 130 km/h, protože spotřeba může narůst o jeden až dva litry na sto kilometrů,“ uzavírá Jan Faktor. To by se při tankování na dlouhé cestě na zimní dovolenou mohlo prodražit.
![]() | Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK. |