Jsou těžší testy nebo jízdy?

15. květen 2007 13:00

V dnešním Motožurnálu jsme se byli podívat za více či méně nervózními absolventy řidičských kurzů, kteří své snažení musí završit závěrečnou zkouškou.

Ovšem podle dostupných statistik až 35 procent adeptů u nás neudělá závěrečnou zkoušku napoprvé. V Moravskoslezském kraji je to dokonce přes padesát procent. Proč to tak je a jak tato čísla ovlivňují testy skládané na počítači? Odborníci se shodují, že hlavním důvodem neúspěchu u zkoušek je nervozita. Ale určitě to není problém jediný.

"Tíha zkoušky na každého samozřejmě dolehne. Hodně je to ovšem také o člověku samotném a o psychice, ať už u zkoušky z pravidel, z údržby, nebo u samotné jízdy. Někteří lidé třeba náročnost testů podcení. Zejména mladí lidé u zkoušky z pravidel silničního provozu často myslí, že jim na naučení stačí daleko kratší lhůta," říká instruktor Vladimír Čeleda.

Až do poloviny minulého roku platilo, že testy z pravidel i praktická jízda dělají žákům zhruba stejné problémy. Propadovost byla vždy něco přes 40 %, zbývajících 15 % pak připadá na zkoušky z konstrukce. Poté, co se od loňského července začaly zkoušky skládat prostřednictvím počítače, je úspěšnost výrazně vyšší. Například v Praze je až 90 %. Ostatně i sami žáci si novou formu testů pochvalují. Tomáš Pilar si před pár lety dělal řidičák na malou motorku a vyplňoval papírové testy. Teď při rozšiřování oprávnění na auto skládal zkoušku z pravidel prostřednictvím počítače.

"Využívání toho počítačového programu je jednoznačně pohodlnější a snazší. V písemných testech jsme měli několik správných odpovědí a testy byly těžší. Testy počítačové mi přijdou rozumnější a myslím si, že je jedině dobře, že jsou jednoznačné a nedochází ke sporným situacím."

Každá otázka má totiž jen jednu správnou odpověď, narozdíl od předchozí verze, a dá se lehce natrénovat, protože všech 1000 otázek je k dispozici na CD nebo na internetu na adrese www.etesty.cz. Přesto je velmi nepravděpodobné, že by si někdo vygeneroval naprosto stejný test i při zkoušce.

"Pokud se vám vygeneruje otázka, vždycky je správná odpověď umístěna pod jiným písmenem. Někdy pod A, někdy pod B a někdy pod C. Vy se tedy skutečně musíte zákon fakticky naučit, celou otázku přečíst a odpovědět na ni tak, jak to znáte a víte," vysvětluje vedoucí pražských zkušebních komisařů Václav Volf.

Problematičtější je tedy jednoznačně praktická jízda, jak nám potvrdili i sami žáci. Podle zákona musí mít kurz na osobní automobil celkem 28 hodin praktických jízd. To ale nemusí vždy stačit.

"Existuje možnost přikoupit si další kondiční zdokonalovací jízdy, po dohodě s učitelem, pokud má žák pocit, že mu to nestačí. Ale kolik lidí je natolik soudných, aby si přikoupilo dalších deset hodin. Každý počítá každou korunu a my do toho nikoho nemůžeme nutit," říká Vladimír Čeleda.

Mladí lidé, kteří jsou hlavními návštěvníky autoškol totiž k výuce přistupují lehkovážně a sebevědomě zároveň. O to je to potom složitější.

"To je asi nejtěžší. Konfrontace mladých nezkušených řidičů, kteří si nedovedou představit do čeho jdou. Znají to třeba od svých rodičů nebo starších sourozenců, ale neumějí se za tím volantem samostatně rozhodovat, když se na křižovatce ocitnou sami a musejí ve zlomku vteřiny jednat. Tam je potom potřeba tu zkušenost nahradit předvídavostí a určitou pokorou ke stroji, který ovládají. Není dobré, aby přeceňovali své síly," dodává Čeleda.

autor: evk
Spustit audio