K novému autu druhé zdarma

3. únor 2009 13:01

O desítky tisíc korun zlevnily během půl roku své modely prakticky všechny automobilky. To je snad jediný pozitivní rys současně krize. Věci se stávají dostupnějšími - samozřejmě pokud na to člověk má. Ale v kombinaci s leasingem či spotřebitelským úvěrem není auto tak vzdálené. Konkurenční boj totiž přinutil prodejce snížit ceny opravdu o hodně, a tak lidé mohou finančně dosáhnout i na auta, o kterých před rokem třeba jen snili.

"Ceny nových aut se pohybují na velmi nízkých úrovních, ale zatím se chci vyvarovat tvrzení, že jsou úplně nejnižší a dále klesat už nebudou. To se opravdu velmi těžko předvídá. Auta se ale stala mnohem dostupnějšími, než tomu bylo před rokem. I běžní občané si mohou dovolit auto v normálních cenových hladinách, řekněme od 150 00, a nemusí si ani kupovat ojetinu," přibližuje současnou situaci na trhu s auty Jan Blažek z Auto 7.

Zatímco některé automobilky šly cestou vylepšení výbavy, další snížily cenu o desítky tisíc korun. Většina se ale snaží zbavovat především skladových zásob a tady sleva může dosáhnout třeba sto nebo sto padesát tisíc.

"Tvorba ceny auta je velmi komplikovaný proces, kde je počítáno s desítkami procent, se kterými se dá nějakým způsobem hýbat. Nicméně hodně jsme se přiblížili už samotnému dnu, tedy úrovni, kde to více než výrobce, importéra ohrožuje samotného dealera. Ten je totiž životně závislý na prodeji aut. A pokud na něj bude stále vyvíjen nátlak, aby zlevňoval a vlastně prodával s nulovou marží, nemá to pro něj efekt a může ho to i zruinovat."

Všeobecně nadsazené české ceny se dostaly na normální evropskou úroveň, a proto se už nevyplatí jezdit pro nové auto do Německa. Tam díky "šrotovnému", tedy vládnímu příspěvku 2500 eur na likvidace starého auta, lidé opět začali kupovat nové vozy. Je otázkou, jestli se k podobnému kroku rozhodne i česká vláda. Ta zatím slíbila, že od března si podnikatelé budou moci odečíst 19procentní daň při nákupu nového auta. Ale i starší vůz se vyplatí vyměnit za nový - autobazary se houfně chtějí zbavit vozů, které nakoupily před krizí a jejich ceny jsou teď opravdu hodně nízké. Kdo zatím vyčkává, jak se situace vyvine, možná by mohl počkat do června, kdy se v Brně bude konat tradiční autosalón. Ovšem ten letošní bude trochu jiný.

"Určitě se veletrh vrátí ke kořenům akce jako je výstava nebo veletrh. To znamená, že na začátku června by měla být příležitost koupit auto za jedinečných podmínek. Toho bychom chtěli dosáhnout ve spolupráci s jednotlivými automobilkami," říká Jiří Čikl.

I když do fáze americké se určitě nedostaneme.

"Leckteří dealeři se snaží přeměnit plech, který jim stojí na dvoře, na reálné peníze, a to i za cenu, že se dostanou do ztráty. Takže nabízejí k jednomu novému autu druhé zdarma."

Tak toho se asi opravdu nedočkáme. Jisté je, že už při zamýšlené zhruba 150 000korunové investici se vyplatí přemýšlet, zda koupit auto nové či ojeté.

"Doposud byla tato hranice kolem 200 000 korun, nyní se dostává ke 150 000 korunám. Na druhou stranu ale nelze předpokládat, že by nové auto nižší střední třídy stálo za půl roku 100 000 korun. To prostě nejde."

Takže pokud uvažujete o nákupu auta, hodně pečlivě vybírejte, ať už mezi novými modely automobilek, či staršími vozy v bazarech. Rozvaha se určitě vyplatí.

autor: evk
Spustit audio