Kamiony bezpečnější, než si myslíte

27. květen 2008 13:10

Dokážete odhadnout, jaké je v Česku průměrné stáří kamiónů mezinárodní přepravy? Pokud si říkáte, že okolo patnácti let, tak se mýlíte? Podle statistik Svazu automobilového průmyslu je to číslo daleko nižší. Kamióny patří k nejmladším a tím i nejbezpečnějším vozidlům českého vozového parku. Povinné bezpečnostní prvky u moderních aut jsou přísnější než u osobních vozidel.

Oficiální číslo "kazí" dvacetileté tatrovky a liazky, které se ale už většinou nevydávají na delší trasy. Takže jaký je průměrný věk nákladních aut mezinárodní dopravy?

"Když zůstaneme u vozidel nad 12 tun, tedy v nejtěžší kategorii, odečteme staré liazky a tatry a zbude sedmička současných světových výrobců, tak průměrný věk vozů je okolo čtyř let," říká Martin Felix z ČESMADu Bohemia.

Kamióny dálkové dopravy ročně najedou kolem 150 až 250 000 kilometrů a tomu odpovídá i stáří těchto aut. Ale jaká je vlastně jejich životnost?

"Samozřejmě záleží na tom, jakým způsobem je vozidlo provozováno a servisováno. Obecně by se dalo říct, že životnost vozů pro dálkovou přepravu je okolo 800 000 až 900 000 kilometrů. Následně jsou používány pro vnitrostátní přepravu nebo jiné účely," vysvětluje Marián Černoch ze Scanie.

A všichni se musí řídit směrnicemi Evropské unie, které určují povinnou výbavu. Jaké bezpečnostní prvky nesmí v kamiónu chybět?

"ABS, bezpečnostní pásy, nárazníky tvořící deformační zónu vozidla a v některých státech jsou vyžadovány i bezpečnostní testy kabin (například Skandinávie). V podstatě to jsou prvky, které jsou běžné u osobních automobilů. Airbag je za příplatek."

Velmi zajímavá je u většiny nákladních aut převodovka. Je totiž tak trochu jako chytrá horákyně - ani automatická ani manuální.

"Trendem je manuální převodovka s automatickým řazením. Chová se stejně jako automatická, protože řídící jednotka rozhoduje o tom, zda se daný převodový stupeň může zařadit."

Tato převodovka totiž dokáže i výrazně ovlivnit průměrnou spotřebu, která se u plného a prázdného nákladního auta může lišit třeba i o deset litrů. V moderních nákladních autech je stále víc elektroniky, výrobci musejí dodržovat stále přísnější emisní limity, důležitá je bezpečnost a také komfort řidiče. A proto najdeme v kamiónech i zajímavé věci. Například alkolog.

"To je zařízení, které prostřednictvím dechové zkoušky a případného zjištění přítomnosti alkoholu v krvi dokáže zabránit nastartování vozu. Dále to jsou systémy sledování jízdního pruhu a také adaptivní tempomat, který udržuje přednastavený odstup od jedoucího vozidla před vámi."

Myslím, že všechny tyto věci by se určitě hodily i do většiny osobních aut.

autor: evk
Spustit audio