Kamióny jezdí kvůli nám všem

26. leden 2009 13:00

Pět hodin blokovala dálnici D1 ranní nehoda kamiónu s autobusem, byť následky nebyly těžké - jen tři lehká zranění. To jsou bohužel paradoxy nehod řidičů nákladních aut. I statistiky dokládají, že bourají málo, například loni zavinili jen zhruba osm procent nehod. Jejich odklízení ale může na dlouhé hodiny ochromit ostatní dopravu. A to je určitě i jeden z důvodů, proč nákladní auta nepatří k oblíbeným účastníkům silničního provozu. Dá se to ale změnit?

Určitě ano, jen si musíme uvědomit jednoduchou věc. Naše cesty už nikdy nebudou bez nákladní dopravy.

"Máme tady hlavní transkontinentální trasu mezi východem a západem, a proto se tu s kamiónovou dopravou budeme stále potkávat. Jedná se pouze o vzájemnou ohleduplnost jednotlivých skupin, jak se budou na silnici tolerovat. Pokud se tak nestane, na silnicích budou stále zbytečně umírat lidé," zdůrazňuje nutnost vzájemné tolerance řidičů osobní a nákladní dopravy podplukovník Pavel Nosek z Policejního prezídia.

Martin Felix ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia dodává ještě jeden důležitý fakt: "Opravdu ani jeden kamión nejede pro svoji zábavu nebo radost svého majitele. Je to zakázka celé naší společnosti, nás spotřebitelů."

Paradoxně v tomto směru by mohla sehrát pozitivní roli současná finanční krize. Zatímco ještě loni si všichni dopravci stěžovali na obrovské množství zakázek a nedostatek řidičů, takže brali kohokoli, teď je podle tajemníka Česmadu Martina Špryňara situace jiná: "Dopravní firmy mají naopak nadbytek řidičů, protože pro ně nemají práci."

Takže by za volant mohly posílat jen ty opravdu kvalitní řidiče, které jejich povolání baví a podle toho se na silnici chovají. A stejně tak řidičům samotným by mělo více záležet na tom, aby si své zaměstnání udrželi. Česmad proto spustil kampaň pod vše říkajícím názvem "Rok smíření", jejímž cílem je větší vzájemná tolerance.

"Jedna část je věnována přímo řidičům-profesionálům, kdy chceme každý měsíc vyhlašovat jedno bezpečnostní téma, a to na našich školeních dostat řidičům do hlav. Druhá část kampaně je zaměřena na ostatní motoristy, aby i oni pochopili, že nákladní auto má jinou hmotnost, jinou brzdnou dráhu a jiné možnosti manévrování na silnici. To si mnozí řidiči neuvědomují a potom dochází k zbytečným nehodám."

Ostatně jeden příklad za všechny očima řidičky kamiónu Lenky Roučkové.

"Vyjížděla jsem ze zatáčky, kde jsem si musela hodně nadjet a věděla jsem, že se mi návěs určitě dostane do protisměru. Proti mě vylítla slečna v osobním autě, tak jsem zastavila na místě, ale ona do mě narazila. 'Co děláš?' ptala jsem se jí, když vystoupila z auta, a ona mi odpověděla, že byla na své polovině."

U kamiónů totiž jen pravidla nestačí, je potřeba zapojit i matematiku a fyziku. Na druhou stranu je jasné, že i mezi kamióňáky jsou dobří a špatní řidiči - jako v každé skupině lidí, ale od jara prý už nebude nutné jen na ně nadávat. Mělo by začít fungovat Call centrum, které bude přijímat naše zkušenosti s řidiči kamiónů - ať už dobré či špatné. Trasy nákladních aut jsou totiž pevně dány a tak se dá snadno zjistit konkrétní člověk za volantem.

autor: evk
Spustit audio