Kamióny to mají v kopci těžké i na zimních

12. prosinec 2012 11:10

Na některých místech uvízly kamióny a cesta je neprůjezdná. Podobné informace vysílá naše Zelená vlna prakticky už od nedělního odpoledne, kdy začalo opět vydatně sněžit. Navíc některé silnice namrzají. Problematické podmínky nezvládají především kamióny v kopcích, přestože podle zákona je jejich výbava dostatečná.

Jak je tedy možné, že nejedou? Podle Martina Richtra, řidiče kamiónu s dvacetiletou praxí, hraje roli několik faktorů. Jednak správné pneumatiky a také zkušenost řidiče nákladního auta. Problémy kamiónů v kopcích ovlivňují zároveň i řidiči osobních vozů.

„Osobní auta nemají problém se v kopci zastavit a klidně se rozjet, ale nákladní auto se jen stěží rozjede, obzvlášť když je to na ujetém sněhu,“ popisuje Richtr.

Navíc záleží také na tom, co kamión veze a jak má náklad naložený. „Když má náklad naložený moc vzadu, tak je hnací náprava málo zatížena a nastává problém. Mě udivuje chování řidičů osobních aut, kteří se v klidu nacpou před kamión a zastaví. Jak už jsem řekl, osobák se rozjede, ale kamión už ne. Kopce jsou zrádné, často nadáváme na silničáře, ale ti opravdu dělají, co je v jejich silách.

Nákladní auta nejsou stavěná do zimy, mají jen jednu hnací nápravu. Pokud se přidá uzávěrka diferenciálu, tak to pomůže, ale to se dělá za jízdy. Ovšem když zastaví, má obrovský problém se rozjet,“ říká Richtr. A to přesto, že má auto připravené tak, jak vyžaduje legislativa – na záběrové nápravě má pneumatiky s minimálně šestimilimetrovým vzorkem.

Z kamiónu se nestane bugina

Jenže nákladní auta mají nejčastěji tři a více náprav a hlavně vezou obrovskou hmotnost. „Kamión váží 40 tun a má jednu poháněnou nápravu. Pokud nastanou extrémní povětrnostní podmínky, nestane se z něj bugina, která všechno projede. Kamión i se zimními pneumatikami a sněhovými řetězy má omezenou pohyblivost a zastaví se. V tu chvíli je tedy jediná možnost: zastavit dopravu, silnici ošetřit a až potom na ni auta opět pustit. Jinak hrozí tvorba dlouhých kolon,“ upozorňuje Martin Felix ze Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. Tato situace opravdu někdy nastane, ale častokrát až poté, kdy v kopci nějaký kamión uvízne.

Nákladní auta na zimu nepřezouvají, na záběrové pneumatice M+S jezdí po celý rok. Důležitá je v tomto případě výška dezénu. Ze zákona povinných šest milimetrů je pro bezpečnou a plynulou jízdu naloženého kamiónu málo na rozdíl od zhruba dvaceti milimetrů, které má nová pneumatika.

„Vezměte si, že pneumatika, která najela 150 tisíc kilometrů, je dost sjetá a v zimě se s ní jezdí špatně. Při protáčení kol ve chvíli, kdy je kamión někde zapadlý, se vzorek sjíždí velmi rychle. Když je guma nová, kola se neprotáčejí a auto vyjede,“ popisuje Richtr.

Mnozí dopravci proto kupují na zimu nová kola. Bohužel ne všichni to dělají, ale nikdo je k tomu nemůže nutit. Legislativa je na to krátká, je to tedy jen na nich.

autor: evk
Spustit audio