Kamióny povinně na zimní?

14. listopad 2006 13:00

Zima už definitivně klepe na dveře, a tak zodpovědní majitelé osobních aut mění letní pneumatiky za zimní buď vlastními silami, anebo čekají na nejbližší termín v pneuservisu. Řidiči nákladních aut ale nic takového nedělají. Pro středoevropské podmínky se totiž nehodí zimní pneumatiky obdobných vlastností jaké mají kola pro osobáky, tedy měkčí směs a hlubší vzorek. Přesto se mohou dopravci a majitelé nákladních aut vybavit tak, aby bez problémů zvládli jízdu na vlhké vozovce nebo na sněhu. A například v Rakousku bude taková výbava od zítřka povinností. Co tedy budou rakušané u nákladních aut vyžadovat a nebylo by možné zavést podobné pravidlo i u nás?

Především bychom si měli zopakovat jednu podstatnou věc, totiž že nákladní auta jezdí celoročně na takzvaných univerzálních pneumatikách a na čtyři zimní měsíce nepřezouvají. I když jak připouští generální tajemník Sdružení automobilových dopravců České republiky Martin Špryňar, zimní pneumatika pro nákladní automobily.

"Existuje, ale je vhodná pouze pro severské státy, kde je skutečně celoročně na silnicích sníh a led. Ono i když si představíte v mezinárodní dopravě, dám příklad: Když se vezou mandarinky ze Španělska do Rakouska, tak na jihu Španělska může být teplota výrazně nad nulo a pokud by kamion měl skutečně zimní pneumatiky, tak by byl spíše neřízenou střelou a bylo by to proti bezpečnosti silničního provozu."

Co je tedy rozhodující pro úspěšné zvládnutí zimních nástrah za volantem kamiónu?

"V těch našich podmínkách se používají takzvané M+S pneumatiky, což znamená bláto + sníh. Mají jiný záběrový dezén a používají se na hnanou nápravu. V Rakousku byla zavedena povinnost tzv. zimní výbavy, právě do které patří M+S pneumatiky na hnané nápravě."

Přičemž na ostatních nápravách jsou takzvané vodící pneumatiky, které mají podle Petra Kovala z česko-slovenského zastoupení firmy Michelin výrazně jiný vzorek.

"Záběrová a vodící pneumatika se liší v tom, že tvar dezénového bloku je nařezaný i v příčném směru. To znamená, že záběrová pneumatika má takové dezénové bloky, kostky, které vytvářejí určité hrany a tím pádem mají také větší záběr."

A právě proto je rakušané budou od zítřka až do poloviny března vyžadovat u všech nákladních aut nad 3,5 tuny, přičemž tyto záběrové pneumatiky musejí mít dostatečnou hloubku dezénu. Zároveň musí být v autě sněhové řetězy a podle našich informací budou policisté toto nařízení přísně kontrolovat, především už na hranicích. Teoreticky bychom na tom mohli vydělat i my, protože z Rakouska by přijížděly jen kamiony na zimu dobře vybavené.

"To se neodvažuji tvrdit, jestli to bude znamenat, že k nám nebudou přijíždět. Nicméně určitě si to příště rozmyslí."

Je trochu skeptický Martin Špryňar z Česmadu, který ví, že při cestě například z Turecka se Rakousko dá docela dobře objet. Podle jeho názoru by ale toto rakouské nařízení nemělo dělat problémy českým dopravcům.

"Pro seriozní to nebude problém, protože většina z nich v zimě skutečně používá speciální pneumatiky M+S. To není nic vyjímečného. Pokud se nějaký méně solidní dopravce v zimních měsících vydá na silnice, tak je jen dobře, když ho kontrolní orgány patřičně ocení."

Otázkou je, zda to nebude znamenat hromadění kamiónů na hranicích. Podobně vyčkávací postoj zaujímá ústy Marcely Žižkové i ministerstvo dopravy.

"Každopádně chceme vyčkat, jaký bude přístup rakouských kontrolních orgánů a chceme také počkat na to, co se v zimě bude v Rakousku odehrávat. Pak vyhodnotíme jejich zkušenosti a případně ty dobré použijeme i v české legislativě."

Je to vlastně taková univerzální věta, kterou mnohdy až velmi často slyšíme každoročně od listopadu do března - vozidla nebyla dostatečně vybavená pro zimu, a proto došlo k nehodě, která zablokovala na hlavním tahu provoz na několik hodin. A je vlastně jedno, jestli šlo o osobní či nákladní vůz, i když je pravdou, že odstraňování nehody nákladního auta bývá časově náročnější. Jenže, co říká zákon o zimní výbavě vozidel?

Podle Marcely Žižkové z Ministerstva dopravy nic.

"Protože žádný právní předpis, zákon ani vyhláška neříká, co to je zimní pneumatika, je to tedy označení pouze od výrobců. Význam zimních pneumatik je ale nepochybný, protože jsou vyrobeny z měkké směsi, mají zimním podmínkám přizpůsobený hluboký dezén, za nižších teplot mají i lepší přilnavost k povrchu vozovky a zkracují brzdnou dráhu na sněhu i na suchu."

Nicméně u nás zatím po řidičích nikdo nemůže vyžadovat zimní pneumatiky. Samozřejmě podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je řidič povinen přizpůsobit jízdu povrchu a stavu vozovky, to ovšem neznamená, že když začne sněžit, má okamžitě přezouvat na zimní pneumatiky. Naše právní úprava je totiž, co se pneumatik týká, dosti benevolentní. Nejen že nerozlišuje zimní a letní pneumatiky, ale dokonce ani obutí pro nákladní a osobní auta.

"Předpis platí stejný pro osobní i nákladní vozidla v České republice, to znamená, že minimální hloubka dezénu je 1,6 milimetru. Ostatní je pouze doporučení. Mít v zimě hloubku dezénu větší, a to 3 až 4 milimetry pro osobáky a 5 až 6 milimetrů pro nákladní vozidla."

Pouze necelé dva milimetry údajně stačí. Jenže zkusili jste někdy na letních, několik let používaných pneumatikách, projet vrstvou čerstvého sněhu? Pěkně to klouzalo, co? A teď si představte, že podle zákona tyto necelé 2 milimetry stačí i pro 40-ti tunový kamión. Naštěstí výrobci pneumatik myslí na bezpečnost daleko více než naši zákonodárci, protože například pro nákladní auta vyrábějí záběrové pneumatiky s hloubkou dezénu až 20 milimetrů, tedy 12 krát více než určuje zákon. Jenže policisté se při kontrolách musejí řídit platným zákonem.

"V České republice není stanovena povinnost nasadit na vozidlo zimní pneumatiku. Z hlediska povinnosti řidiče je stanoven minimální limit 1,6 milimetru, aby vozidlo bylo technicky způsobilé," krčí rameny komisař Pavel Nosek z Policejního prezídia

Podle něho mohou policisté v případě velmi nepříznivých podmínek kamión odstavit.

"V případě, že bude sněhová kalamita, tak policista může zakázat jízdu na nejnutnější dobu, protože v případě, že by vozidlo jelo do nějakého kopce a zablokovalo vozovku, tak bychom omezovali ostatní účastníky silničního provozu."

Ve Skandinávii, Pobaltí či ve Slovinsku je používání zimních pneumatik povinností. Jak jsme slyšeli před chvílí, v Rakousku zavádějí od zítřka povinnost zimní výbavy pro kamióny. K podobnému kroku přistoupili také v sousedním Německu, kdy vybavení vozidla - osobního či nákladního - musí odpovídat povětrnostním podmínkách. V ostřikovači tedy musí být nemrznoucí směs a pokud je sníh, musejí mít vozidla zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 milimetry. Takže vzhledem k nevyzpytatelnosti počasí, raději pořád. U nás jsou zimní pneumatiky, jak konstatuje Marcela Žižková z ministerstva dopravy, složitý politický problém a tak je jejich používání výhradně na samotných řidičích.

"Konkrétní čísla o tom, kolik lidí přezouvá svá auta na zimní pneumatiky v zimních měsících nemáme. Nicméně pokud se tato čísla zvyšují, tak jsem jedině rádi, protože i tady se jedná o bezpečnost a v současné době je to na odpovědnosti každého řidiče."

Bohužel, všichni nejsme stejně zodpovědní. Odhaduje se, že jen zhruba 50% motoristů přezouvá své auto na zimu, i když je potěšitelné, že se toto číslo zvyšuje. Ovšem vzhledem k politické situace je dost dobře možné, že dříve než poslanci zavedení zimních pneumatik prosadí, budeme zodpovědně přezouvat už dávno všichni.

autor: evk
Spustit audio