Kamióny v zimě nepotřebují dobrý vzorek na všech gumách

5. listopad 2010 13:01

Pneumatika musí mít speciální označení M+S, aby mohla být považována za zimní. Tím je jasně dáno, že je vyrobena z měkčí směsi a že má správný dezén, aby mohla bezpečně zvládnout nástrahy zimní vozovky. Jenže tohle platí pouze u osobních aut, v případě kamiónů bychom pneumatiky s označením M+S hledali na všech nápravách marně. Jsou jen někde.

Označení M+S u pneumatik pro nákladní auta znamená něco úplně jiného.

„Jedná se především o záběrový dezén, který funguje na blátu a na sněhu (Mud and Snow). Pneumatika musí být na záběrové nápravě, protože na řídící nebo vlečné by svůj účel nesplnila. Dokonce by to mohlo být i nebezpečnější,“ vysvětluje základní rozdíl významu zkratky M+S u pneumatik pro nákladní a osobní auta Martin Felix ze Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

Takže pokud si někdy ze zvědavosti prohlédnete kola stojícího nákladního auta, pak nikdy nemůžete najít kamión, který by tak jako osobní auto měl všechny pneumatiky označené M+S. Najdete je pouze na hnací nápravě. Ty ostatní, takzvaně řídící pneumatiky, mohou mít vzorek výrazně nižší. Podle zákona stačí, pokud v zimě vzorek pneumatiky neklesne pod 1,6 milimetru.

Podstatný rozdíl je také ve směsi, ze které je záběrová pneumatika vyrobena. Pokud by stejně jako u osobních byla měkčí, 40tunový kolos by na ní asi daleko nedojel. „Shořela by už na cestě z Brna do Prahy,“ říká s úsměvem jeden z řidičů.

Navíc vzhledem k množství kilometrů, které nákladní auta ujedou, je životnost záběrových pneumatik výrazně nižší než u pneumatik pro osobní vozy. „Tyhle gumy mají najeto už 45 tisíc kilometrů a doufám, že ještě pět tisíc vydrží. Najel jsem to za něco málo přes rok,“ potvrzuje další z řidičů.

Přezouvání nákladních aut se tak odehrává především na podzim. Jak u nás, tak třeba v Rakousku nebo Německu je totiž přesně stanoveno, jak má vypadat záběrová pneumatika vhodná pro zimní podmínky. Minimální hloubka dezénu musí být šest milimetrů, přičemž nová jich má kolem dvaceti.

„Je to velmi individuální podle způsobu přeprav. Záběrová pneumatika je lepší v záběru, ale na druhou stranu zvyšuje spotřebu, hlučnost vozu a také se rychleji opotřebuje. Dopravce také musí brát v ohled, že jezdí po celé Evropě, takže se dostane i do teplého Španělska, kde může být klidně dvacet stupňů. Většina proto přezouvá až na zimní období. Od výrobců pneumatik se objevují takzvaná chytrá řešení pneumatik s více vrstvami. Obujete je na podzim, přes zimu se sjede první měkčí vrstva a na jaře už pneumatika funguje na druhé vrstvě jako letní.“

Výrobci se stále víc přizpůsobují poptávce a nabízejí majitelům nákladních aut zimní pneumatiky ušité na míru přímo našim podmínkám. Zájem o tyto pneumatiky stoupá. „Ti, kteří jezdí v horách, vědí, že potřebují lepší záběr. Cesty se prostě nedají udržet v ideálním stavu a dopravci s tím už počítají. Kdo si gumy už jednou vyzkoušel, nedá na ně dopustit. Jízda s nimi je mnohem bezpečnější,“ říká Robert Berounský, zástupce jednoho z výrobců.

I majitelé nákladních aut tak mohou své vozy na zimu dobře vybavit. Neměli by zapomenout ani na sněhové řetězy, protože občas ani dobré obutí nepomůže. Nahradit minimálně 6milimetrovou záběrovou pneumatiku však nemohou, protože značka Zimní výbava platí od listopadu do března, zatímco řetězy se mohou použít pouze na zasněžené vozovce.

autor: evk
Spustit audio