Kardan - luxus a klid „jako v knihovně“

26. květen 2010 13:00

V rubrice V jedné stopě dlouhodobě probíráme motocyklové pohony. Mluvili jsme už o výhodách a nevýhodách řetězů i řemenů a dnes se podíváme na poslední díl celého triptychu, na kardan.

Kardany jsou charakteristické pro stroje značek BMW a Moto-Guzzi. Zbytek výrobců je využívá jen výjimečně. Proč? „Některé motorky jsou přímo předurčeny k použití kardanu, protože u podélně uloženého motoru přenos síly na zadní kolo ani jinak nelze udělat,“ vysvětluje Jiří Ledínský, odborník na motorky z firmy CarServis.

Podélně uložený motor - šestiválec - má i Honda Goldwing. Také tyto stroje jezdí celé generace s kardanem. „Některé japonské stroje používají kardan a mají dva kuželové převody. To už mi však nepřijde až tak výhodné, ale pokud chce někdo udělat opravdu tichý stroj, kardan je vhodné řešení.“ A to i přesto, že ve srovnání s řetězem nebo řemenem jsou jeho výrobní náklady nepoměrně vyšší.

„Pro výrobce je to výrazně dražší záležitost, protože je tam kuželové soukolí velmi náchylné na vůle. Zuby se proto musí brousit, aby do sebe jednotlivá kolečka zapadala. Na druhou stranu, pro uživatele je to naprosto bezúdržbová záležitost. Nejčastější interval návštěvy servisu je 12 tisíc kilometrů za účelem výměny oleje v koncovém převodu, jinak se majitel o svůj stroj nemusí starat téměř po celou dobu jeho životnosti,“ říká Milan Štumpa ze servisu MariMoto.

Bezúdržbovost však znamená vyšší pořizovací cenu. Dále se musí každý zájemce připravit na vyšší váhu stroje. Starší motorky, které ještě nebyly vybaveny tlumiči nárazů, jsou náchylné na rázy od kol, proto jízda po polní cestě může kardan dokonce zničit.

Také podle Jiřího Ledínského je kardan věčnou záležitostí - stačí mu jen jednou za sezónu vyměnit olej. „Ani ne tak z důvodu opotřebovanosti, protože současné oleje vydrží mnohem déle, ale aby člověk zjistil, zda se uvnitř něco neděje.“

Olejové náplně jsou malé, zhruba čtvrtlitrové. Vypouštěním oleje tedy nepřijdeme k žádné velké finanční újmě.

„Pokud vidím, že vytéká čistý olej, vše je v pořádku a bez obav mohu doplnit nový olej. Při kontrole je vhodné také zatočit kolem a poslouchat, zda jsou v pořádku ložiska. Může se totiž stát, že ložiska budou brzy opotřebená, a pokud se včas nevymění, dojde k poškození kuželového soukolí, které není zrovna levnou záležitosti. Ložiska nejsou ve srovnání s tím až tak drahá,“ uzavírá Jiří Ledínský.

Při celkové revizi motorky nezapomeňte zkontrolovat vůle v křížích.

autor: pek
Spustit audio