Každý řidič by měl čas od času navštívit lékaře
Senátoři navrhli vládě, aby byla zvýšena věková hranice pro povinné prohlídky u lékaře pro starší řidiče. Je jasné, že povinnost kontroly zdravotního stavu u nás platila, platí a platit bude. Nyní se však diskutuje o tom, v jaké podobě. Nyní platí, že pokud si uděláte řidičský průkaz v 18 letech, budete muset povinně k lékaři až za dlouhých 42 let.
Řidič–amatér musí v současné době na povinnou prohlídku poprvé v 60 letech, potom v 65, 68 a pak každé dva roky. Musí ji absolvovat nejpozději v den dovršení tohoto věku a ne dřív než půl roku před tímto datem. Když tuto prohlídku řidič nemá, nesmí sednout za volant. Když tak učiní, hrozí mu přinejmenším pokuta.
„V takovém případě jsem vlastně nezpůsobilý řidič a hrozí mi pokuta od pěti do deseti tisíc korun ve správním řízení a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku,“ varuje právník Zdeněk Svátek.
Když prohlídku máme a nemáme u sebe potvrzení, je to stejné, jako když zapomeneme doma doklady – pokuta do dvou tisíc korun. Naopak když bez prohlídky způsobíme nehodu, může po nás pojišťovna chtít uhradit veškeré škody, které jsme způsobili.
Nejsou prohlídky starších řidičů diskriminací?
Nyní se rozproudila diskuze o zvýšení věkové hranice první prohlídky v 60 let na 65 nebo 68. „Stárnutí je velice různorodý proces a u každého probíhá individuálně. Myslím si, že bychom vždy měli používat zdravý rozum a soudnost,“ konstatuje neoddiskutovatelný fakt primářka Gerontologického centra Iva Holmerová.
Náš zdravotní stav se totiž mění ne podle data, ale i podle toho, jak s naším tělem nakládáme. „Není důvod vyšetřovat 60leté řidiče. Oni se totiž žádným výrazným způsobem neliší od zbytku populace. Posunutí věkové hranice je asi namístě, ale kladu si otázku, zda vůbec vyšetřovat řidiče na základě jejich věku, jestli to není svým způsobem diskriminující. Podíváte-li se na starší řidiče, tak ti určitě nepatří do rizikových skupin jako například mladí řidiči,“ pokračuje Holmerová.
Proto by stálo za úvahu zavést zdravotní prohlídky u všech řidičů, vždyť auto nebo motorka jsou prostě zbraň. „U určitých povolání jsou periodická zdravotnická vyšetření povinností, takže pokud bychom chtěli být takto pečliví i u řidičů, měli bychom dát do zákona preventivní prohlídky bez ohledu na věk,“ vysvětluje Holmerová.
Chceme-li být tedy spravedliví, povinnost zdravotních prohlídek by měla být stanovena například po pěti nebo po deseti letech pro všechny a ne diskriminovat starší řidiče. Ostatně i výzkum pojišťovny Allianz ukázal, že stáří se na chybovosti za volantem výrazněji projevuje až od 75 let věku.