Kde budeme dobíjet elektromobily?

14. duben 2011 13:00

Jaký máte názor na problematiku „slepice a vejce“? Co bylo podle vás dřív? Paralelu najdeme i v automobilismu – všichni předpovídají, že svět zaplaví elektromobily, ovšem neměly by ho nejprve zaplavit dobíjecí stanice?

Používat sloveso „zaplavit“ se možná mnohým v souvislosti s elektromobilitou nezdá úplně korektní, nicméně pokud dojde na sliby společností Pražská energetika i ČEZ, mělo by do konce roku stát v Praze a jejím blízkém okolí 70 dobíjecích stanic, tedy zhruba tolik, kolik po česku jezdí elektromobilů.

„V tuto chvíli běží na dobíjecí stanice výběrové řízení, na jehož základě vybereme jejich dodavatele. Jednáme s různými typy partnerů, počínaje obchodními centry přes městské části a různá centra či restaurace, kde bychom po výběru dodavatele dobíjecí stanice stavěli. Předpokládáme, že v průběhu léta se první dobíjecí stanice zpřístupní veřejnosti,“ popisuje Tomáš Chmelík, který má v ČEZ na starosti projekt FutureMotion.

Stejně jako Pražská energetika i ČEZ bude stavět dobíjecí stanice ve velkoměstě. Je to prý nejen pro kupní sílu Pražanů, ale také proto, že vyráběné elektromobily jsou kvůli omezenému dojezdu vhodné maximálně na městský provoz.

„Primárně začínáme v Praze a středočeském regionu, ale budeme samozřejmě expandovat i dále po republice. Už dřív jsme oznámili, že chceme elektromobilitu řešit i v rámci našeho druhého pilotního projektu na chytré sítě ve Vrchlabí, takže dobíjecí stanice se objeví i tam. Vzhledem k tomu, že našimi partnery jsou některá obchodní centra, která mají pobočky různě po republice, je dost pravděpodobné, že dobíjecí stanice postavíme i v dalších větších městech České republiky.“

Do roku 2013 chce mít ČEZ v Česku 250 dobíjecích stanic a navíc chce lidem nabídnout do pronájmu stovku elektromobilů. Bohužel na spolupráci se dohodl s Peugeotem, který má do projektu dodat 60 vozů pod názvem iOn. Auta se však vyrábějí v Japonsku, u Mitsubishi, a jak víme, dodávky vozů z této země postižené katastrofálním zemětřesením nabírají zpoždění. A tak ČEZ předstihla konkurenční společnost E.ON, která spolupracuje s německou automobilkou Smart. Auta z její elektrické flotily už užívá pražská záchranka, zoologická zahrada a pražský magistrát. Také oni budují dobíjecí stanice – zatím stavěli v Brně, ale samozřejmě se chystají i na Prahu.

„V zájmu všech hráčů je, aby zákazníci jedné sítě dobíjecích stanic mohli využívat i síť dobíjecích stanic konkurenta,“ dodává Tomáš Chmelík. Jestli bude možné nabíjet elektromobily v opravdu nejbližším stojanu, nebo jestli bude nutné jezdit jen ke svému energetickému operátorovi, uvidíme v nejbližší době. Příklady z roamingu nebo bankomatů jsou známé a bohužel rozhodně ne vždy hodné následování.

autor: pek
Spustit audio