Kdo je automobilový král?

22. leden 2010 13:02

Statistiky prodejů osobních aut v Evropě jsou tu. Tipnete si, kolik se v roce postiženém krizí prodalo na starém kontinentu aut? Bezmála 14,5 miliónu. Nejvyšší nárůst prodejů zaznamenaly značky Hyundai a Dacia.

Ve srovnání s rokem 2007, který bývá označován jako předkrizový, jde o 10procentní pokles. Roky 2008 a 2009 pak dopadly prodejně dost podobně. Automobiloví odborníci se vesměs shodují, že to bylo díky nejrůznějším šrotovacím pobídkám.

"Projekt hodně pomohl prodejům na nejdůležitějších trzích, jako jsou Francie, Německo a Itálie. Celkově lze říct, že bylo šrotovné úspěšné," říká Vladimír Rybecký ze serveru autoweek.cz.

Ve Finsku nebo Dánsku se pro šrotovné nerozhodli a prodeje aut dramaticky propadly. Na druhou stranu právě podobná situace může nastat v zemích, kde šrotovné skončilo.

"Na rozdíl od jiných států šlo v Německu o velké urychlení prodejů, které byly předpokládány až na letošní rok," dodává Vladimír Rybecký.

Nechvalme tedy dne před večerem, řekl by jeden. Druhý se podívá do statistiky nově registrovaných aut a spokojeně zamručí, že se zásadně snížily emise CO2. I za to může šrotovné.

"V každé zemi byly podmínky na podporu trhu trochu odlišné. Někde se pomáhalo vlastním výrobcům, jinde to bylo více či méně vázáno na emisní limity," vysvětluje Vladimír Rybecký.

Každopádně celkové průměrné emise CO2 se podařilo snížit. Na největším evropském trhu v Německu o 11 gramů na kilometr - aktuální hodnota u nově registrovaných aut je 155 g CO2/km. V minulých letech klesaly emise desetinásobně pomaleji, protože zájem o velká a drahá auta byl v roce 2009 mnohem nižší než v letech předchozích - Lexus, BMW, ale i Mercedes hlásí významné poklesy prodejů. Těžili z toho však jiní. Například Dacia hlásí nárůst prodejů o třetinu a Hyundai o 27 procent - mimochodem třetina jeho produkce vzniká v Nošovicích. Tam se tedy zatím o práci bát nemusí. Bohužel ne všichni mají takové štěstí.

"Opel chce zavřít výrobu v Antverpách nebo ve Vauxhallu ve Velké Británii a kapacity se budou muset snižovat i co se týká okolních podniků," říká Ivan Hodač, generální tajemník Asociace evropských výrobců automobilů.

Rok 2010 podle všeho nebude snadný. Už teď je jasné, že automobilka Opel propustí 8,5 tisíce lidí. Kapacity budou muset omezovat nejspíš i automobiloví dodavatelé.

"Pohledy na vývoj v letošním roce jsou velmi odlišné. Velmi optimistické vycházejí z toho, že by letos mělo dojít k nárůstu proti předchozímu roku. Ovšem existují i odhady, že nás to nejhorší teprve čeká, protože po odeznění vlivu šrotovného bude propad prodejů nových aut i nadále pokračovat," uzavírá Vladimír Rybecký.

Co to udělá s aktuálním evropským automobilovým králem roku 2009 VW Golf? Sesadí ho v roce 2010 Hyndai i30 nebo snad Dacia Sandero? To zatím nehrozí. Větší šanci má třeba Ford Fiesta, případně další konkurenti z třídy malých aut. Právě těm prý patří automobilová budoucnost.

autor: pek
Spustit audio