Kdo má přednost, MHD nebo auto?
Tak to vypadá, že od nového roku nám v Praze cesta městskou hromadnou dopravou přijde pěkně draho. Lístek bude stát prakticky stejně jako litr benzínu nebo nafty. Tak nevím, zda se nevyplatí jezdit autem, tedy pomineme-li nekonečné čekání v kolonách. Tam má totiž městská hromadná doprava obecně řadu výhod. A to samozřejmě nemluvíme o metru, to je svět sám pro sebe, ale o vozidlech, s nimž se setkáváme v běžném provozu.
Začněme tramvajemi. Tam se dostáváme do situací, kdy potřebujeme vjet na tramvajový pás.
"To je při předjíždění, odbočování, otáčení nebo když vjíždíme z místa mimo pozemní komunikaci. Anebo také v případě, kdy mezi tramvajovým pásem v úrovni vozovky a jejím okrajem není dostatek místa. Potom samozřejmě můžete vjet na tramvajový pás. Jinak nemáte na kolejích co dělat. Důležité je to, že když už na tramvajový pás výjimečně vjedete, nesmíte tramvaj ani ohrozit ani omezit," vysvětluje právník Zdeněk Svátek.
Tramvajový ostrůvek pak smíme objet zleva pouze v případě, že vpravo nám cestu blokuje například jiné vozidlo. Navíc tak můžeme učinit jen se zvýšenou opatrností. Tramvaji, vzhledem k její velikosti asi každý rád uhne, ale v jedné situaci má, dalo by se říct, absolutní přednost.
"Když tramvaj odbočuje doprava a má zapnutý blikač, tak řidiči aut, kteří by jí tak křížili cestu, počkají až odbočí a teprve potom pokračují dál. V případech, kdy tramvaj do vozovny couvá, tak přestože má zapnutý blikač, přednost nemá a musí počkat."
To autobusy zase na řadě míst mají vyhrazené jízdní pruhy, v nichž nikdo kromě nich nemá co dělat. A také mají přednost při vyjíždění ze zastávky.
"Autobus vyjíždějící ze zastávky má přednost, ale musí brát ohled na vozidla k němu dojíždějící, aby nedošlo ke kolizi. Řidič osobního auta je ale povinen umožnit autobusu ze zastávky vyjet, tedy zpomalí nebo i zastaví."
Prostě řidič autobusu může jiného omezit, ale nesmí ho ohrozit. A není divu. Přece jenom veze zpravidla podstatně víc lidí, než jich je například v osobním autě.