Kdo může za vyšší počet mrtvých?

6. srpen 2007 13:53

V naší pravidelné internetové anketě jsme se vás ptali, co je hlavní příčinou zvýšeného počtu mrtvých na našich silnicích. A dali jsme vám tři možnosti. Že za to může teplá zima, tak to si myslí jen 7 % hlasujících, další skupina řidičů je přesvědčena, že důvodem je nedostatek policejních kontrol, přesněji 20 %. Ale tím hlavní problémem jsme my sami. Alespoň podle 73 % respondentů naší ankety, kteří si myslí, že hlavní příčinou vyššího počtu tragických nehod jsou bezohlední řidiči. To kromě ankety na našich webových stránkách dokládá i anketa točená v pražských ulicích. V čem je problém vyšší nehodovosti?

"Určitě v lidech."
"Je to v řidičích."
"Rozhodně neukáznění řidiči, vždyť u nás to tak bylo vždy. Jezdíme jako "prasata"." "Přílišné sebevědomí."
"Bezohlednost řidičů. Už se tolik nebojí bodového systému."
"Bodový systém určitě k lepšímu nepřispěl, jak je vidět. Myslím si, že se řidiči nemění a jsou stejní jako před rokem."
"Podle mě je to hrozná bezohlednost řidičů. To, co například vidím na dálnici z Benešova do Prahy, je otřesné - předjíždění přes plnou čáru, atd."

Jenže oni by možná tak neriskovali, kdyby věděli, že jejich počínání neunikne policejní pozornosti.

"Myslím si, že by to mělo být víc kontrolováno."
"Policii za celý den vůbec nepotkáte. Navíc se mi zdá, že prosazování nového silničního zákona není tak razantní, jak se zdálo. Lidé nemají potřebu jezdit bezpečněji, protože ví, že policie není vidět."

Do optimálního počtu 1500 dopravních policistů jich zhruba 200 chybí a nejen proto při dopravně-bezpečnostních akcích typu Kryštof vyrážejí na silnice i policisté z pořádkové a cizinecké služby. Dalším problémem je podle komisaře Rostislava Plachého to, že dopraváci mají i jiné povinnosti, než jen být na silnicích či dálnicích.

"Například hlídka dodělávala spisovou dokumentaci k dopravní nehodě, kterou bohužel neudělá na dálnici, ale v kanceláři. Nebo byla odvelena na opatření v rámci preventivní činnosti na obslužných zařízeních svého úseku dálnice. Může se tedy stát, že během služby se řidiči s hlídkou vůbec nepotkají."

Změny se očekávají od zatím neexistujícího nového šéfa služby dopravní policie. Jisté je, že od ledna, po našem vstupu do schengenského prostoru, přejde k dopravě část stávajících policistů cizinecké služby. Takže by jich mělo být více, snad i na silnicích. Letošní teplá zima poslala na silnici i řidiče, kteří by normálně ve sněhovým měsících nevyjeli a i to je jeden z důvodů vyššího počtu smrtelných nehod - více aut na silnicích. Ale nejen to.

"To je prostě česká mentalita. Všichni jsou velký borci a nemají žádnou pokoru."
"Myslím si, že v Čechách se přestala vychovávat nová generace k tomu, aby si lidé vážili jeden druhého. To se bohužel projevuje i na silnicích, kde řidiči nejezdí tak, jak by měli."

A s tímto názorem souhlasí i psycholog Zdeněk Šolle.

"Faktem je, že to máme v národní povaze. Všechno se snažíme nějak vysvětlit nebo najít řešení. Řekl bych, že spíš než bezohlednost, je to ten důvod, že hodně lidí si na auto zvyklo, jezdí s ním rychle. Navíc při vysokých rychlostech klidně telefonuje, ohlíží se dozadu a přemýšlí o všemožných věcech. Je to z toho důvodu, že se ve vysokých rychlostech necítíme ohroženi."

A za to za polovinu letošního roku zaplatilo cenou nejvyšší už 495 účastníků silničního provozu.

"Říkám, že auto je dopravní prostředek a také tak trochu zbraň."

To je pravda a neměli bychom na to zapomínat pokaždé, když jedeme autem.

autor: evk
Spustit audio