Kdo šetří na vzduchu, utrácí za palivo

18. červen 2008 13:00

Jak vyplynulo z bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš", kterou pořádá společnost Bridgestone a Nadace Mezinárodní automobilové federace, každý čtvrtý motorista ohrožuje sebe i ostatní jízdou na podhuštěných pneumatikách. Dochází kvůli tomu k jejich předčasnému opotřebení, zbytečně se spaluje palivo za miliardy a do vzduchu se vypustí přes dvanáct miliónů tun CO2. Bezplatnými kontrolami u nákupních center prošlo v loňském roce přesně 38 867 osobních aut. Proto se na správné huštění pneumatik teď zaměříme.

Tlak v pneumatikách bychom měli kontrolovat optimálně jednou za 14 dní, minimálně pak jednou za měsíc. Důvod je jednoduchý.

"Vzduch prostupuje přímo přes póry pneumatiky samotné, přičemž množství uniklého vzduchu se liší v závislosti na jejím stáří. Samozřejmě, další úniky mohou být přes vadný ventil, naražený disk a také při přejezdech nerovností a obrubníků," vysvětluje Jaroslav Třetina z Bridgestone.

Jízda na podhuštěných pneumatikách znamená vyšší spotřebu, což bychom si měli při současných cenách paliv zvlášť uvědomit.

"Podhušťováním se značně mění valivý odpor a zvedá se spotřeba," konstatuje Aleš Langer z Barum Continental.

Někoho by tedy mohlo napadnout naopak pneumatiku přehustit.

"Spotřebu by to sice mohlo pozitivně ovlivnit, nicméně zároveň s tím by došlo k negativnímu ovlivnění bezpečnosti a jízdních vlastností."

Ale i podhuštěná pneumatika je nebezpečná.

"Pokud podhustíte pneumatiku o zhruba 20 procent, může vlivem rotace docházet k vysokému zahřívání a k destrukci pláště."

Ale i méně podhuštěná pneumatika ztrácí své vlastnosti a zhoršují se jízdní vlastnosti. Prostě nás, jak se říká, tolik nepodrží.

"Dochází ke zmenšení optimální styčné plochy pneumatiky, ke zvýšenému zahřívání a ke ztrátě tuhosti pneumatiky," říká Jaroslav Třetina.

Předepsaný tlak pak doporučuje výrobce vozidla a najdeme ho nejen v návodu.

"Informace najdeme buď na sloupku dveří, nebo na víku nádrže. Někteří výrobci dokonce uvádějí tři hodnoty - prázdný vůz, zatížený, plně zatížený. Při vyšším zatížení musí totiž pneumatika udržet optimální styčnou plochu a musí být schopná udržet i vyšší hmotnost."

Takže víme jak, tak ještě kdy.

"Doporučený tlak stanovený zpravidla výrobcem automobilu se počítá u studených pneumatik, tak rozhodně měřit tlak před jízdou. Už dopředu se počítá s nárůstem tlaku po zahřátí pneumatiky."

Správný tlak v pneumatikách bychom pak určitě měli mít před delší cestou na dovolenou, na níž se statisíce motoristů budou v létě vydávat.

autor: pgj
Spustit audio