Kdo zastaví, dojede

3. červenec 2006 13:00

Chystáte se autem na dovolenou? A děláte při delší cestě přestávky? Ano, pravidelně tvrdí 70 % hlasujících, variantu jen kvůli únavě si vybralo 21 % hlasujících a zbývajících 7 % řidičů se v naší internetové anketní otázce přiznalo, že přestávky při delší cestě vůbec nedělá. Jenže tady platí to pověstné, tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se jednou ucho utrhne. Takže, jak často by se měly přestávky během delší cesty dělat a proč jsou vlastně tak důležité?

Jednoduše proto, že jsme lidi a ne stroje. Lidské tělo je ač se to nezdá velmi citlivý organismus, který se ale dříve nebo později unaví a nemůže dál, což může mít velmi tragické následky. Právě proto mají profesionální řidiči přísně stanoveny přestávky a to nejdéle po čtyřech a půl hodinách. My ostatní bychom měli zastavovat dříve.

"Řidičům amatérům se doporučují přestávky po dvou až dvou a půl hodinách, maximum jsou 3 hodiny. Záleží na zkušenostech řidiče s dlouhými trasami, jeho věku, kondici, a třeba i náladě." A pokud jedeme s malými dětmi, pak by podle Václava Špičky z Ústředního autoklubu měly přestávky být ještě častější. A jak by taková ideální přestávka na delší cestě měla vypadat?

"Zastavit by se mělo na místě, kde je možné se občerstvit, popřípadě vykoupat, projít se po městě, popřípadě i sjet z dálnice. Cestu bychom měli brát jako součást dovolené, a ne že dovolená začíná až po dojetí na dané místo. Začíná ve chvíli, kdy vyrážíme z domova. Při plánování cesty bychom tedy měli do intineráře zanést koupaliště, hrady, zámky, popřípadě nějaké dobré restaurace."

Ovšem pokud z nějakého důvodu potřebujeme být na místě za co nejkratší dobu, pak je jediná možnost a tou je střídání řidičů. Jak ale upozorňuje doktor Josef Kvapilík, neměli bychom při předávání řízení nikdy zapomenout na správné upravení sedadla a zrcátek. "Každý je jinak velký, proto je třeba si vše seřídit tak, abychom mohli bezpečně a pohodlně řídit."

A co se může stát, pokud pojedeme například do Chorvatska nonstop jen s nezbytnou přestávkou na tankování? Jednak se naše tělo z této obrovské zátěže bude nejméně 2 dny vzpamatovávat a rychlým přesunem do cíle dovolené si ji tak více neužijeme, ale hlavně během cesty může přijít mikrospánek, během kterého řidič na sekundu nevnímá a ve statistikách dopravních nehod jde pak o čelní střety na rovném a přehledném úseku silnice. Hlavním příznakem mikrospánku je stále častější zívání a jedinou možností, jak se mu vyhnout je zastavit, osvěžit se a možná se i chvilku vyspat.

"Někdy opravdu stačí 20 nebo 30 minut a můžeme jet zase dál. Velmi osvěžující jsou nápoje s kofeinem, káva, čaj, ale zase jich nesmí být moc, protože pak se únava dostaví rychleji. Nejlepší je ovšem opravdu spánek."

autor: evk
Spustit audio