Kdy opustí Prahu kamióny?
Státní svátek o Velikonočním pondělí si určitě pochvalují obyvatelé pražského Spořilova. Díky zákazu jízd kamiónů totiž mohou otevřít okna a dýchat čerstvý vzduch. Ve všední den kolem nich projede na 11 tisíc kamiónů, a to vše vinou nedostavěného Pražského okruhu. Prý se však blýská na lepší časy.
Hlavní město chce vyhnat tranzitující nákladní auta za hranice metropole a ve spolupráci s ministerstvem dopravy situaci rychle vyřešit. Jenže to není tak jednoduché. Připomeňme, že přes spořilovské sídliště začalo téměř čtyřikrát více kamiónů jezdit po zprovoznění jihozápadní části Pražského okruhu, když jim byla zakázána jízda po Jižní spojce a musejí sjet přes Spořilov na D1.
Ovšem nedávno byla zrušena protihluková výjimka, která tento provoz umožňovala, a stát zatím nerozhodl o odvolání technické správy komunikací Praha. Jenže Praha už má podle primátora Svobody jasno. Kamióny vyžene ven z městské zástavby na silnice Středočeského kraje. Proti tomu se samozřejmě bouří tamní obyvatelé a také samotní dopravci.
„Připadá nám, že výsledky jednání jsou dost zmatené. Na jedné straně je tu snaha nejezdit přes město – k tomu se samozřejmě přikláníme i my, ale dokud nebude dokončen pražský okruh, tak není reálné dopravu odklonit. Doprava v přilehlých městech by totiž vypadala jako na Spořilově po zákazu vjezdu tranzitní dopravy na Barrandovský most. Navíc tamní silnice na to nejsou dimenzovány. Podle mého názoru by to určitě způsobilo kolaps středočeské dopravy, ne-li dokonce středoevropské. Je to nesmysl,“ říká Martin Felix ze Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.
Situaci vyřeší jen dostavba okruhu
Díky novému memorandu o spolupráci vzniknou pracovní skupiny složené z odborníků ministerstva dopravy i pražského magistrátu, aby se pokusily tuto svízelnou situaci vyřešit. „Od tohoto memoranda dále očekáváme, že ministerstvo bude fungovat jako určitý koordinační prvek mezi Středočeským krajem a hlavním městem v otázce změny podoby krajské dopravy,“ dodává primátor Bohuslav Svoboda.
Jediným definitivním řešením pro spořilovské obyvatele je však dostavba Pražského okruhu, konkrétně stavby 511 od Běchovic po dálnici D1. Jenže tady bohužel stále není jasno o trase, a proto ministr Dobeš považuje úvahy o zprovoznění v příštím roce za velmi optimistické. „Termín dokončení stavby v roce 2013 je velmi odvážný, ale uděláme pro jeho realizaci maximum. Problematiku Spořilova je třeba řešit, nicméně nesmíme zapomenout na obyvatele Říčan a okolních obcí.
Je třeba navrhnout koncepční řešení, protože zejména z okolí Běchovic přišly petice, že stavbu 511 nechtějí, ale zároveň přišly petice z oblasti Říčan s úplně opačným požadavkem, tedy že silnici přes Běchovice chtějí. Vyhovět oběma skupinám se nám asi nepodaří, ale je nutné situaci urychleně řešit,“ uzavírá Dobeš. Věřme, že po slovech ministra dopravy budou následovat i činy.