Kdy přezout na letní pneu? A je to vůbec nutné?
Rekordní víkendové teploty rapidně zvýšily i počet telefonátů do pneuservisů. Mnozí motoristé vytahují letní pneumatiky a chystají se na přezutí. Jenže není ještě brzy? Při vzpomínce na rekordně teplý víkend teď určitě mnozí kroutí hlavou, ale přesto si poslechněte, proč není dobré zbytečně spěchat anebo dělat něco, co vůbec není nutné. Za určitých podmínek se totiž na zimních pneumatikách dá jezdit celoročně.
Při přezouvání na letní pneumatiky byste rozhodně neměli zapomínat na zákon, protože zimní pneumatiky jsou za určitých podmínek ještě zhruba 14 dnů povinné. „Povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března se vztahuje na dva případy: na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo se na trase mohou tyto jevy vyskytnout vlivem počasí a povětrnostních podmínek,“ zdůrazňuje Vladimír Chrástecký z ministerstva dopravy.
Vzhledem k víkendovým teplotám se sice už nedá předpokládat, že by takové podmínky byly i v nížinách, ale mohou vás potkat například ve vyšších polohách nebo v noci. Odborníci proto doporučují při rozhodování o přezutí pneumatik jednoduché pravidlo: zaměřit se na teploty v době, kdy jezdíte autem nejčastěji.
„Kdy by bylo několik dnů za sebou v době jízdy kolem 12 až 15 stupňů, pneumatiky by se už měly přezout. Pokud budete ještě jezdit na zimních a budou už vysoké teploty, je lepší jezdit pomaleji, aby se tolik nesjížděly, a potom přezout,“ radí instruktor bezpečné jízdy Jiří Patera.
Nákupní tašky mohou jezdit na zimních i v létě
Ostatně i proto bývá na jaře v pneuservisech volněji než na podzim, kdy jsou motoristé tak trochu tlačeni časem a počasím. To na jaře není. Navíc někdy není nutné vůbec zimní kola přezouvat.
„Zimní pneumatiky s hraniční výškou dezénu kolem čtyř milimetrů je možné v jarních a letních měsících dojezdit až do hloubky vzorku 1,6 milimetru, která je zákonem povolená pro letní pneu. Ovšem je důležité je častěji kontrolovat, protože při vysokých teplotách se mnohem rychleji ojedou. Se zimními pneumatikami je důležité celkově zpomalit tempo jízdy,“ nabádá Jiří Patera.
Majitel sítě pneuservisů Pavel Procházka jde dál a v některých případech doporučuje vybavit auto pouze jednou sadou kol, a to zimních. „Řada vozidel slouží jako nákupní tašky, doprava dětí do škol nebo k vlaku. Mnohdy nemají ani dálniční známky, nebudou tedy jezdit vysokými rychlostmi, takže se domnívám, že je možný celoroční provoz na zimních pneumatikách,“ říká Procházka.
Při nízkém kilometrovém proběhu se totiž pneumatiky nestačí opotřebovat, a proto je asi bezpečnější jezdit i v létě na zimních než přezouvat na zimu osmi- či víceleté zimní pneumatiky, jejichž směs už dávno ztratila odpovídající vlastnosti.
Nikdy byste však neměli zapomínat na to, jaké pneumatiky na autě máte. „Zimní pneumatika odvede stejnou práci, i když bude téměř přehřátá, ale v krizové situaci, kdy bude nutné prudce brzdit nebo změnit směr, už nezafunguje stoprocentně a může být nebezpečná. Je tedy nutná defenzivní a předvídavá jízda,“ uzavírá Patera.