Kdy se jedná o nouzové dojetí?

2. listopad 2007 13:10

Jsou závady a závady. Když nám například praskne žárovka, pak si ji ještě stále ve většině případů vyměníme sami. Ale když nás postihne něco závažnějšího, musíme s tím do servisu. S jakou závadou ještě můžeme pokračovat v jízdě a s jakou ne?

Nesmíme jet dál, kdybychom ohrožovali ostatní nebo narušovali plynulost dopravy, to dá rozum. Zpravidla se jedná o závady, s nimiž bychom neprošli technickou prohlídkou.

"Mezi takové závady budou patřit závady na brzdách a řízení, případy, kdy nefunguje osvětlení vozu, nebo třeba nejdou vypnout dálková světla a v neposlední řadě také četné praskliny čelního skla, přes které by řidič mohl přehlédnout ostatní účastníky silničního provozu," upozorňuje dopravní právník Jan Kněžínek.

V současné době jsme povinni svítit po celý den. Co když nám selže elektroinstalace?

"V případě jinak nefunkčního osvětlení, by mělo fungovat alespoň osvětlení na straně přivrácené ke středu vozovky. Jiná situace bude za normální viditelnosti a za snížené viditelnosti. Stanice technické kontroly to posuzuje univerzálně vzhledem k tomu, že vozidlo je používáno stále v provozu. V případě, že není snížená viditelnost, dovedu si představit nouzové dojetí i s vozidlem, na kterém nefungují ani obrysová světla."

Naopak brzdová a směrová světla fungovat musí. A co auto, které po drobné nehodě zůstalo pojízdné, ale potrhanými plechy by mohlo být potencionálním větším nebezpečím pro chodce?

"Záleží na míře poškození vozidla. Je sice pravda, že při kontaktu auta s chodcem by mohlo dojít k jeho zranění, ale to platí obecně při kontaktu vozidla s chodcem. Záleží tedy na tom, aby výrazně nevyčnívaly ostré hrany nad běžný obrys vozu a neunikaly provozní náplně. S vozidlem, které je jinak funkční, je pouze mírně poškozeno a nevykazuje tyto nebezpečné závady, určitě lze využít institutu nouzového dojetí - dojet do nejbližšího místa, kde lze závadu odstranit nebo podniknout další kroky."

Dnes už sice zřídka, ale můžeme potkat auto bez čelního skla, jehož řidič si oči chrání brýlemi.

"V takovém případě se nedá mluvit o nějaké prasklině, aby se jednalo o vážnou závadu. Na druhou stranu, řidič je ohrožen například odletujícími kamínky od kol, nechrání si hlavu přilbou, a právě to může mít vliv na ostatní účastníky silničního provozu - například řidič ztratí kontrolu nad vozem. V tomto případě by se tedy nejspíš jednalo o vážnou závadu a vozidlo by mělo být do servisu odtaženo."

A dodejme ještě, že vyskytne-li se na našem voze závada, kvůli které nemůžeme jet po dálnici minimálně 80 km/h, pak ji musíme na prvním výjezdu opustit.

autor: pgj
Spustit audio