Kdybych to věděl, tak bych nejel

21. listopad 2006 13:00

Paní zima si s námi zatím jen tak lehce pohrává. Začátkem listopadu se přihlásila s plnou silou, ale pak se zase stáhla a nechává na sebe čekat. Z motoristického hlediska to ale možná udělala nejlíp, jak mohla. Prvním sněhem a námrazou upozornila všechny seriózní řidiče, že je nejvyšší čas přezout na zimní pneumatiky a auto pořádně vybavit na zimu. Zároveň tak prověřila naše silničáře, kteří mají už od 1. listopadu pohotovost a pokud něco při prvním sněžení zaskřípalo, pak je ještě čas na nápravu. Jestli nadcházející zima bude stejně krutá a na sníh bohatá jako ta předešlá, si teď netroufnou říct ani meteorologové. Naproti tomu silničáři mají na zimní údržbu zhruba stejné množství peněz, ale zároveň také o něco inteligentnější infrastrukturu. Že nevíte o čem mluvíme?

Na zimní údržbu více než 7 000 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, které prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic spravuje ministerstvo dopravy, dá stát stejně jako loni 1,2 miliardy korun. Jinými slovy, údržba jednoho kilometru stojí průměrně kolem 120 000 korun. A abychom si ještě chvíli hráli s čísly, pak pro letošní zimu je připraveno téměř 1 700 sypačů, 175 sněhových fréz a 265 šípových pluhů.

"Často je zmiňována otázka, že silničáři zase zaspali. Většinou je hlavní problém v tom, že se rychle mění klima, a tím pádem i počasí. Pokud tedy napadne za hodinu 20 cm sněhu, tak jakkoli rychlá je naše reakce, i přes sebevětší nasazení techniky se situace jen obtížně zvládá," konstatuje první náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek.

Příkladem může být loňský 28. prosinec, kdy se pro neustálé a husté sněžení dalo jen stěží projet po dálnici, natož pak po dalších silnicích. A přitom silničáři jen úvodní 48 kilometrový úsek D1 projeli během onoho dne skoro stokrát, a přesto to nestačilo. To je však extrém. Zimní údržba silnic není jen čekání na sníh, to je hlavně preventivní ošetřování vozovek před námrazou. A jak potvrzuje Josef Bulka ze Správy a údržby silnic Karlovarského kraje, silničáři v této situaci spoléhají především na meteorology a hlásiče, umístěné na kritických místech vozovky. "Čidlo nám nahlásí, že tam vzniká nebo bude vznikat náledí, a že proto jsou správné podmínky. Vedoucí střediska pak jede na kontrolu a pokud vidí, že námraza tam opavdu je, tak se na místo vyšle sypač. Většinou se vozovka ošetřuje roztokem solanky, která dokáže i několik hodin udržet silnici sjízdnou tak, že je tu jen mokro. Jinak by už vznikalo náledí znovu,"

A právě tady může velkou roli hrát nově fungující portál Správy a údržby, Jednotného systému dopravních informací. Ten správcům všech silnic nabízí podrobné informace o počasí na celém našem území a hlavně o případných nenadálých změnách. Systém totiž vyhodnocuje informace z téměř 200 meteostanic, které jsou umístěny na našich silnicích.

"Trochu odborného výkladu. V situaci, kdy teplota rosného bodu je výš, než teplota vzduchu a přitom vozovka má teplotu pod nulou, tak vzniká námraza. Meteostanice to nejen poznají, ale dají i takzvaný alarm. To znamená, že upozorní dopředu, že taková situace může nastat, a to je důležitý signál pro to, aby dispečeři a hlavně vozidla údržby začaly konat. Někteří dispečeři měli tyto meteostanice k dispozici i v minulosti a někteří je neměli. My se tedy snažíme, aby komplex informací, které jim umožní rozhodovat o zásazích údržby, byl co největší. Zarověň tu jsou informace i ze zahraničních meteorologických služeb z Německa, Slovenska, Polska a Maďarska. Dispečeři říkají - všechno k nám chodí od západu," vysvětluje Jaroslav Zvára, koordinátor Jednotného systému dopravních informací.

Podle něj tak díky podrobné znalosti situace v sousedním kraji, mohou dispečeři zimní údržby lépe reagovat na změnu počasí.

"V rámci portálu Správy a údržby následně sbíráme informace o provedených výkonech, kolik se ujelo kilometrů, kolik tun soli se vysypalo. V systému je takzvané vyhodnocování indexů zimy, to znamená hodnotí se zpětně za 2 dny, jestli zásah byl adekvátní nebo ne. Je tu tedy i zpětná kontrola, jak údržba probíhá."

Silničáři se tak dostávají pod okamžitou kontrolu, a to by mělo vést ke zkvalitnění jejich práce v zimním období. Pro bezproblémové ježdění ovšem můžeme leccos udělat i my řidiči a navíc si nově můžeme dopředu zjistit podrobné informace o stavu naší cesty.

Protože, jak zdůrazňuje náměstek ministra dopravy Ondřej Jakeš, informace o počasí jsou důležité nejen pro silničáře, ale také pro motoristy.

"Tento systém je samozřejmě budován pro složky, které mají na starosti sjízdnost komunikací nebo odstraňování nehod, ať už je to integrovaný záchraný systém a na druhé straně je pro řidiče jako uživatele komunikací. Primárně potřebují dostat informace ti, kteří zabezpečují sjízdnost a sekundárně jsou informace pro ty, kteří na komunikace právě vjíždí nebo už na nich jsou."

Takže věta, "kdybych byl věděl, že se tu nedá projet, tak bych tudy býval nejel," by už měla být minulostí. Na internetových stránkách všech zainteresovaných institucí, tedy Ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a krajských správců komunikací by měly být aktuální informace o stavu všech konkrétních silnic, což při zimním cestování za mrazu a sněhu může být velkým pomocníkem. Navíc na stránkách www.jsdi.cz jsou naše dvě dálnice D1 a D8 zmapovány doslova po jednotlivých kilometrech.

"Jsou kombinovány data o dopravních situacích, o překážkách provozu, o uzavírkách, o sjízdnosti komunikací, také jsou to informace z meteostanic, z kamerových systémů a proměnných tabulí. Dopravní informace jsou průběžně aktualizovány. Snímek má zhruba 7 minut zpoždění, protože je vytvářen sekvenčně. Kromě toho jsou zobrazeny i aktuální informace o tom, co jednotlivé informační tabule zobrazují."

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že systém, o kterém hovořil Jaroslav Zvára, koordinátor Jednotného systému dopravních informací funguje, alespoň zatím. Postupně by měly být takto monitorovány všechny naše dálniční úseky. Zatím je instalováno zhruba 20 kamer, postupně během letošní zimy by se jejich počet měl vyšplhat na 29 a podobně i počet informačních tabulí by se měl zdvojnásobit na 8. Ovšem ani sebelepší informace o stavu vozovek nezaručí, že nemohou v zimě nastat na cestách problémy. Především bychom si měli uvědomit jednu důležitou věc.

"Podle zákona 13 z roku 1997, máme za povinnost zmírňovat následky zimního počasí na komunikacích a nikoliv je zcela odstranit," upozorňuje Josef Bulka z karlovarské Správy a údržby silnic.

V každém kraji existuje takzvaný plán zimní údržby, jehož základem je vymezení neudržovaných úseků a rozdělení ostatních úseků podle důležitosti a druhu posypu.

"Musíme do 30 minut vyjet a zajistit sjízdnost u rychlostních komunikací do 2 hodin, u komunikací v 1. pořadí do 3 hodin, v 2. pořadí do 6 hodin a u komunikací ve 3. pořadí do 12 hodin. Takže pokud začne padat sníh, uklízí se nejdřív silnice I. třídy a rychlostní komunikace. Obzvlášť na víceproudých silnicích jedou dva sypače v tandemu, aby byl úklid rychlejší a pak se rozjíždí na své okruhy a uklízí zbytek komunikací. Pokud to situace vyžaduje, tak naše sypače jezdí prakticky 24 hodin denně."

autor: evk
Spustit audio