Když auto zatroubí, kola jsou nahuštěná

12. červen 2012 13:01

Každý prozíravý řidič dobře ví, že tlak v pneumatice by měl kontrolovat alespoň jednou měsíčně. Ovšem málokdo tlak skutečně fyzicky kontroluje, přestože na podhuštěných pneumatikách nejen vzrůstá spotřeba paliva, ale také se zhoršují jízdní vlastnosti. Jedna z japonských automobilek se rozhodla celou problematiku rázně vyřešit.

Některým z vás se sice novinka automobilky Nissan bude možná zdát příliš jednoduchá, možná až banální, na druhou stranu pokud bude mít výsledky, proč ne. Samotná kontrola tlaku v pneumatice přece není náročná ani dnes, a přesto to řidiči celosvětově prostě nedělají.

„Myslím si, že jen málokdo přemýšlí o ideálním tlaku v pneumatikách. Já o něm také nepřemýšlím. Tento systém to řeší za nás,“ říká plavovlasá zhruba 21letá Evan Galinová, americká milovnice japonských aut. Právě v těchto dnech zveřejnili v USA studii, která říká, že podhuštěné pneumatiky ztrojnásobují riziko nehody. Není divu, že představená technická inovace Nissanu zaujala i v tomto kontextu řadu novinářů.

„Když vůz s tímto systémem zjistí, že v pneumatice poklesl tlak, ukáže vám to na displeji. Vy se tedy vydáte k pumpě, najdete kompresor a připnete hadici se vzduchem. Když začne do pneumatiky proudit vzduch, auto to potvrdí blikáním směrových světel. Až se dostanete k předepsané úrovni tlaku, auto jednou zatroubí, aby dalo najevo, že máte přestat,“ popisuje novinářka Karolína Mosesová.

Pokud pneumatiku přefouknete, blinkry začnou blikat zrychleně a auto zatroubí třikrát. Znovu se klakson rozezní, až vzduch upustíte na správnou úroveň. „Když si auto určuje všechno samo a jen mě včas upozorňuje, je to mnohem příjemnější,“ komentuje Mosesová.

Od roku 2013 bude mít každý nissan v Americe nový systém huštění

Automobilky vycházejí z interních průzkumů, podle kterých si majitelé aut nepamatují správné hodnoty tlaku ani se jim nechce odečítat hodnoty z manometru. Proto přicházejí se zmíněným „husticím“ pomocníkem.

„Celé je to velmi snadné. Čas strávený huštěním zkrátíme tak, jako se to ještě nikomu před námi nepovedlo,“ popisuje Vishnu Jayamohan, který má na starosti nové strategie a plánování nových produktů automobilky. Naplánoval, že klaksonový husticí pomocník bude standardem ve všech v Americe prodávaných nissanech od modelového roku 2013.

„Upozornění na nízký tlak v pneumatikách žádný prozíravý řidič nepodceňuje. Ví, že by měl co nejdřív zastavit na místě, kde se pneumatika dá dofoukat, a udělat to,“ dodává Jayamohan.

Teď, když bude s huštěním pomáhat klakson vašeho auta, půjde prý všechno snáz. Jsme zvědavi, jaké bude mít tento projekt výsledky a jestli se systém rozšíří i do aut dalších značek a mimo Spojené státy.

autor: pek
Spustit audio