Když autopotah bouchne

21. prosinec 2006 13:00

Tak co už je to za pár, že...Jistě víte o čem je řeč, bude tu Štědrý večer a s ním i dárky pro naše milé. Některé a někteří z Vás možná věnují svému milému autopotahy. Vybírat je podle odstínu karoserie, případně interiéru ale nestačí. Je totiž důležité vědět také další podrobnosti.

Stále víc z vás jezdí v autech vybavených airbagy. Už to ale nejsou jen ty ve volantech a před spolujezdci, ale jde o hlavové, kolení nebo boční airbagy. A právě ty posledně zmiňované nás zajímají v souvislosti s autopotahy nejvíc.

"Je to airbag, který se aktivuje mezi bokem řidiče a bokem karoserie," říká Vladimír Šatochin z TUV-ÚVMV.

Důležité je zdůraznit, kde se airbag mezi bokem řidiče a karoserií vezme. Je to totiž v sedadle.

"Při aktivaci airbagu musí prasknout šev na potahu, aby se mohl airbag nafouknout. Pokud tedy koupíte nové autopotahy, což se často dělá kvůli ochraně původních potahů, tak musí splňovat všechny požadavky, které jsou kladeny pro aktivaci airbagu."

Asi vás zajímá, jaké požadavky to jsou.

"Musí se odvinout, nesmí bránit aktivaci airbagu, také je nutné, aby se otevíral při každé teplotě, tedy v rozmezí -35 a 85 stupňů."

Když tedy koupíte potah, který tohle neumí, bude s vybouchnutím airbagu problém. Jak velký? A může dojít až ke zranění? To je otázka pro odborníka.

"Že by mohl až zranit si nemyslím, ale velice se sníží funkce airbagu, protože při bočním nárazu se airbag plně nenafoukne a nezvýší schopnost pohltit energii. Mohlo by pak dojít i k většímu poranění člověka."

Tak, říkáte si, a teď chci vědět jak poznat potah, který do auta dát a který vyhodit.

"Je nutné říct, že dosud není žádný předpis, který by stanovil přesné požadavky na náhradní autopotahy. V Ženevě se ovšem chystá jeho vydání v horizontu jednoho roku. V současné době by měly být potahy podstoupeny stejným zkouškám jako sedadla a originální potahy."

A kdo má tohle u nás na starosti? Přece Ministerstvo dopravy!

autor: pek
Spustit audio