Když chceme svítit stále

27. červen 2006 13:00

Celodenní svícení, bezesporu nejzásadnější změnou pravidel, která začne platit tuto sobotu. Dotkne se totiž všech. Kdo svítit nebude, dostane pokutu až 2 000 korun. A tak se mnozí rozhodnou své auto uzpůsobit tak, aby se světla rozsvítila sama ihned po nastartování. Na co si dát pozor?

Zásah do elektroinstalace je zásadní zásah do jedné z nejdůležitějších částí vozu. Proto bychom ho raději neměli provádět sami.

"Určitě je potřeba se obrátit na odborný servis, který má k vozu potřebné doklady nebo daný vůz zná, a sdělit mu svůj požadavek. Určitě nebudete první ani poslední, takže už řešení bude mít připravené. Toto řešení je totiž potřeba vždy přizpůsobit zapojení elektroinstalace," radí Petr Kunzl z BOSCH.

To se týká nejstarších aut. Ale také vozů jako je například Ford Escort nebo Volkswagen Golf třetí generace.

"To jsou vozidla, která nemají samostatnou řídící jednotku pro osvětlení nebo multiplexní zapojení přes sběrnici, ale jsou to vozidla, u kterých už do fungování elektroinstalace řídící jednotka hovoří. A je potřeba ověřit jaké další aspekty zásah do elektroinstalace bude mít."

U aut pět až 8 let starých nelze mluvit o nějakém univerzálním řešení.

"U novějších aut se nedá hovořit o univerzálním řešení. To lze ještě tak třeba u Škody Favorit, kde elektroinstalace byla na úrovni jednodušší elektrické stavebnice. U nových aut si musíme být jisti servisem, kterému auto svěříme. Buď to bude klasický značkový servis nebo servis, kde mají kompletní informace k velké škále vozidel a není problém se na něj obrátit."

A pak jsou tady auta novější.

"To jsou vozy, které můžeme datovat do přelomového období, kdy danou funkci lze aktivovat v řídící jednotce. Opět jsme ale u toho, že se musíme obrátit na kvalifikovaný autoservis, který má patřičné podklady a patřičné vybavení pro komunikaci s řídící jednotkou."

Opravdu bychom se ale neměli spoléhat na nějaká i schválená zařízení, která si do auta namontujeme sami.

"Určitě bych nedoporučoval něco takového dělat amatérsky. Možná se můžeme vrátit ke starším autům jako jsou favority a podobná vozidla, kde skutečně můžeme možná mluvit o nějakém univerzálním řešení, a to už jenom pro jejich počet. U novějších aut ale opravdu nedoporučuji neodborný zásah do elektroinstalace."

Neodborný zásah do elektroinstalace, i přes veškerá ujištění výrobců univerzálních spínačů světel, že to zvládne i laik a je zbytečné utrácet peníze, může znamenat daleko větší škodu.

"Hrozí poškození jednotlivých dílů elektroinstalace. V lepším případě pojistek, v horším ovládacích relé a v nejhorším případě samotné řídící jednotky."

A to nemluvíme o případném požáru po nějakém zkratu nebo po přepálení kabelu kvůli nadměrnému zatížení. A na závěr se ještě podívejme na nejrozšířenější vozy na našich silnicích - Škodovky.

"Jedná se o 2 způsoby. U nové octavie stačí diagnostickým zařízením přeprogramovat řídící jednotku a není to nijak složité. Do octavie 1. generace, superbu a fabie je třeba zabudovat relé a zapojit elektroinstalaci. Tato montáž vychází od 1 100 do 1 900 Kč včetně DPH. Přeprogramování u nové octavie stojí okolo 500 korun. Celý úkon včetně ještě nějaké drobné práce na vozidle netrvá déle než 4 hodiny," popisuje s Václav Železník z Auto Jarov.

autor: pgj
Spustit audio